Property Branding och Place Branding – så sätter du stadsdelar och fastigheter på kartan

16 oktober 2019
  • Den här utbildningen handlar om hur du med varumärkesbygge och marknadsföring sätter din plats och fastighet på kartan. Vi går igenom grundläggande teorier och praktiska metoder för property- och place branding. Du får även kunskaper om medieval och varför sociala medier lämpar sig väl för marknadsföring av stadsdelar och fastigheter. Utbildningen syftar till att du ska få kunskaper och färdigheter för att göra stadsdelar och fastigheter mer attraktiva och därmed öka i värde.

     

    Hur kan vi navigera rätt i en djungel av medieval och kommunikationstrender med en så komplex produkt som en stadsdel och en fastighet? Vem äger egentligen varumärket och vilken avsändare ska vi välja? Hur driver man processen och får till ett bra samarbete när man gemensamt marknadsför en ny stadsdel tillsammans med andra aktörer (och kommunen). Vilka är möjligheterna och vilka är farhågorna och hur kan man navigera runt dessa på bästa sätt? Denna heldagsutbildning introducerar dig till platsvarumärkens unika förutsättningar och gör dig till en bättre köpare av kommunikationstjänster.

    UTBILDNINGEN GÅR IGENOM:
    – Platsmarknadsföringens teori: Vad är platsmarknadsföring och vad är skillnaden mellan property branding och place branding. Vad särskiljer platsmarknadsföring från marknadsföring av andra varumärken?
    – Platsmarknadsföring i praktiken – referenser från när och fjärran
    – Hur du kan arbeta med sociala medier, event och aktivering, lokalt engagemang och platsambassadörer
    – Hur du kan arbeta med olika målgrupper och göra medieval
    – Hur du kan mäta resultatet av din marknadsföring
    – Hur du kan lyfta fram fastighetens eller platsens positiva värden
    – Hur du kan samverka och hitta synergier med andra aktörer, såsom till exempel kommun, byggherrar och lokala näringsidkare

    UTBILDNINGEN RIKTAR SIG TILL:
    Alla som arbetar med eller berörs av marknad- och kommunikationsfrågor kring property branding och place branding, till exempel till dig som är:
    – Marknadsansvarig
    – Kommunikatör
    – Kundansvarig
    – Fastighetsutvecklare
    – Projektchef
    – Marknadsförare med fastighetsuppdrag

    MÅL MED UTBILDNINGEN:
    Att du som deltagare ska:
    – Förstå platsvarumärkens unika förutsättningar
    – Bli en bättre köpare av kommunikationstjänster
    – Få inspiration till egna projekt

    PROGRAM

    09.00 Välkomnande och introduktion
    – Presentationsrunda och förväntningar på dagen

    09.15 Vad är ett platsvarumärke?
    – Skillnaden mellan property branding, place branding och andra varumärken
    – Platsvarumärkets ”ägare” och avsändare. Är det byggherrens, platsens eller fasigheten som är varumärkets avsändare. Vem äger platsvarumärket. Kan det vara flera avsändare och ägare, hur kan det se ut i praktiken?
    – Platsvarumärken kan vara komplexa, vi tittar på några platsvarumärken tillsammans och resonerar kring vem/vilka som är ägare
    – Varför ska man samverka och med vilka?

    10.15 Kaffe

    10.30 Grunderna i property branding och place branding
    – Att skapa långsiktigt varumärkesarbete
    – Hur du kan lyfta fram fastighetens eller platsens positiva värden
    – Hur du kan kompensera för en plats negativa värden
    – Förankra förändringar på platsen, i huset genom god kommunikation
    – Att tillföra emotionella värden och kultur till en ny plats, hur går det till?
    – Så ökar platsmarknadsföringen värdet

    12.00 Lunch

    13.00 Property branding och place branding i praktiken
    – Målgrupper
    – Medieval för platsvarumärken
    – Sociala medier
    – Events och aktivering
    – Lokalt engagemang – aktiva civilsamhället, social hållbarhet
    – Hitta och skapa platsambassadörer
    – Mäta resultatet

    15.00 Kaffe

    15.15- 15:45 Presentation av ett skarpt property branding case

    15.45-16.15 Övning
    Deltagarna får en fakta brief kring ett projekt som ska lanseras inom kort. I grupper och med hjälp av diverse verktyg från dagen får ni lägga upp en property branding strategi för projektet.

    16.15- 17.00 Presentation av resultatet från övningen samt sammanfattning av dagen

Information

Datum: 16 oktober 2019

Tid:
09.00–17.00

Plats: Citykonferensen, Malmskillnadsgatan 46, Stockholm

Pris: 8 900 kronor exkl moms

Ytterligare kurstillfälle:
1 oktober 2019>>

Vid frågor, kontakta:
Magnus Norrman
magnus.norrman@bbm.bonnier. se
070 729 37 21

Kursledare

Anna Blank
Anna Blank är grundare av kommunikationsbyrån Näpen, som är specialiserad på bygg- och fastighetsbranschen. Hennes intresse för property branding väcktes för över 10 år sedan då hon jobbade med Jernhusens Kungsbrohuset (idag Schibsted-huset). Sedan dess har Anna jobbat med ett antal stadsutvecklingsprojekt som Ursvik, Vega, Tollare i Nacka och Norrtälje Hamn. Annas specialistområde är digitala respektive sociala medier.
Corinne Pathansali
Corinne Pathansali är projektledare på Näpen, en kommunikationsbyrå specialiserad på bygg- och fastighetsbranschen. Hon har en bakgrund från Bonava (tidigare NCC Boende) och har en gedigen och lång marknadsföringserfarenhet genom att ha arbetat med en rad bostads- och stadsdelsutvecklingsprojekt som Sköndal, Beckomberga, Norra Djurgårdsstaden och Hammarby Sjöstad. I sin nuvarande roll arbetar Corinne för närvarande med att kontextualisera två nya bostadsprojekt i Strömstad och i Tyresö.
Bläddra bland tidigare utgavor i arkived