• 7/7: Diös Fastigheters delårsrapport jan-juni 2017

PUBLICERAD 2017-07-13 AV sverrirthor
    UPPDATERAD: 2017-07-13 09:11

Resultatmässigt var 2016 det starkaste året i vår historia, vi kan nu konstatera att första halvåret 2017 startat ännu bättre. Ett stort affärsfokus tillsammans med positiva effekter från många och bra uthyrningar samt vårens förvärv lyfter förvaltningsresultatet och ger förutsättningar för ännu mer tillväxt.

• Periodens hyresintäkter uppgick till 832 mkr (661)
    • Förvaltningsresultatet uppgick till 403 mkr (259)
    • Orealiserade värdeförändringar på fastigheter uppgick till 302 mkr (50) och på derivat till 14 mkr (47)
    • Resultat efter skatt uppgick till 581 mkr (337)
    • Resultat per aktie uppgick till 4,46 kr (3,47)

– Vi vill möjliggöra tillväxt för våra hyresgäster och oss själva genom att bedriva stadsutveckling. Diös har tagit steget till nästa nivå. Jag är övertygad om att med tillväxtfokus och ett fortsatt tydligt affärsdriv kommer vi att fortsätta förbättra vår lönsamhet och skapa ökad avkastning för våra aktieägare, säger Knut Rost, vd för Diös Fastigheter.

För ytterligare information kontakta gärna:

Knut Rost, vd Diös Fastigheter
    E-post: knut.rost@dios.se

Rolf Larsson, CFO Diös Fastigheter
    E-post: rolf.larsson@dios.se

Denna information är sådan information som Diös Fastigheter AB är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersons försorg, för offentliggörande den 7 juli 2017 kl. 07:00 CEST.

Diös Fastigheter äger och utvecklar både kommersiella fastigheter och bostadsfastigheter på prioriterade tillväxtorter. Med ett marknadsvärde om cirka 19 mdkr, ett bestånd om 347 fastigheter och en uthyrningsbar yta om 1 580 tkvm, är visionen att vara den mest aktiva och efterfrågade fastighetsägaren på vår marknad. Marknaden sträcker sig från Borlänge till Luleå med huvudkontor i Östersund. Bolaget har sedan starten 2005 haft en kontinuerlig värdetillväxt i fastighetsportföljen och aktien är noterad på Nasdaq OMX Stockholm, Mid Cap. Läs mer om Diös på www.dios.se

Länk till rapporten

• Oscar Properties obligationsinnehavare lever farligt

Börs Det finns många frågetecken kring Oscar Properties finansiella situation och obligationsinnehavarna måste därför därför kalkylera med möjligheten att bolaget inte klarar av att betala tillbaka hela lånebeloppet. Den bedömningen gör en kreditanalytiker på Swedbank.

• Byggandet minskade med 16 procent 2018

Bostäder Under 2018 påbörjades nybyggnation av 53 000 lägenheter – en minskning med 16 procent jämfört med föregående år. Det visar preliminära siffror från SCB.

• Nästa steg för Humlegården i Solna

Kontor Humlegården har tecknat en principöverenskommelse med Solna stad om den första etappen i utvecklingen av Hagalunds arbetsplatsområde. Humlegården äger alla fastigheter i den första etappen, som avser nyskapande av cirka 48 000 kvadratmeter ytor.

• ANNONS
  • Oscars aktie faller brant

Börs Oscar Properties aktie föll brant på Stockholmsbörsen när handeln inleddes på måndagsmorgonen i kölvattnet av bolagets undermåliga rapport som släpptes på fredagskvällen. Inledningsvis föll aktien med hela 25 procent.

• ANNONS
  • JLL: Fortsatt stark Stockholmsmarknad

Fastighetsmarknad Det senaste året har hyrorna på Stockholms kontorsmarknad ökat med sju procent, enligt en ny rapport från JLL. I de centrala delarna beräknas hyran ha nått 7 500 kronor per kvadratmeter och år.

• “Cykelbanor hjälper inte om ingen cyklar på dem”

Business Arena Umeå, Webb-TV “En vänlig knuff i rätt riktning”. Så beskriver Katharina Paoli, medgrundare och vd av A Win Win World modefenomenet nudging. Fastighetsnytt träffade henne under Business Arena Umeå.