-
Dags för omtvistade snabbtåg
Infrastruktur Ostlänken är ett av de mest omdiskuterade projekten i modern tid, men efter att tidplanen reviderats ska de börja rulla först om 16 år, under 2035. Kommer man att nå den vitalisering av regionen man hoppas på? Projektet diskuterades under den första upplagan av Business Arena i Norrköping.
-
Infranode investerar i Gävle hamn
Infrastruktur Infranode investerar 400 miljoner kronor i utbyggnationen av en ny containerterminal i Gävle hamn och går in som delägare i hamnoperatören YILPORT Sweden Terminal Investment AB (”YST”).
-
Ytterligare en pusselbit för Nya Slussen
Infrastruktur Under torsdagens stadsbyggnadsnämnd beviljades bygglov för Nya Slussens bussterminal i Katarinaberget – en viktig pusselbit i förverkligandet av projektet.
-
Nya tunnelbanan byggstartad
Infrastruktur På måndagen påbörjades utbyggnaden av Stockholms förlängda tunnelbana.
-
Malin Frenning till ÅF:s koncernledning
Infrastruktur Malin Frenning blir ny divisionschef för infrastruktur på ÅF. Hon tar även plats i koncernledningen.
-
Framtidens tåg heter Hyperloop
Infrastruktur En resa från Stockholm till Helsingfors på en halvtimme kan bli verklighet redan om tio år. Det hoppas åtminstone Nordiska rådet och Peter Nisula, projektledare för Hyperloop. “Det här är ett snabbare, billigare och mer miljövänligt alternativ än höghastighetstågen”, säger han.
-
Inte raka spåret i sydost
Infrastruktur Tåg är på tapeten när infrastruktursystemet ska byggas ut och rustas upp. SJ har haft det besvärligt, inte minst i år där den varma sommaren gav förseningar på 40 procent av alla långdistanståg i juni. Debatten om höghastighetsbanan rullar vidare med nya direktiv om hastigheter och finansiering.
-
Persontrafiken minskar över sundet
Infrastruktur Antalet fritidsresor med bil över Öresundsbron ökade med 3,3 procent under de tre första kvartalen i år, jämfört med samma period 2017. Resor med rabatten Bropass Business ökade också men totalt sett minskade trafiken med 0,2 procent.
-
Byggstart närmar sig under Fehmarn-Bält
Infrastruktur Det tyska parlamentet, Förbundsdagen, behandlar ett lagförslag som kan förhindra ytterligare förseningar av byggstarten för Fehmarn Bält-tunneln.
-
AMF utvecklar Sumpans nya resecentrum
Infrastruktur Sundbybergs stad tecknar ett intentionsavtal med AMF Fastigheter om att utveckla det nya resecentrum som byggs i samband med att Mälarbanan får fyra spår.
-
Veidekke får uppdrag i Norvik Hamn
Infrastruktur Veidekke Anläggning har fått i uppdrag av Stockholm Norvik Hamn att bygga byggnader för den nya järnvägen mellan Nynäsbanan och hamnen. Kontraktet är värt 187 miljoner kronor.
-
Hermelin hoppas på snabbtåg
Infrastruktur Fabeges vd Christian Hermelin hoppas att snabbtåg ska gå mellan Flemingsberg och Arlanda i framtiden för att understödja ambitionen att skapa ett internationellt affärsdistrikt söder om Stockholm. Det säger han till Fastighetsnytt på tisdagen.
-
Efter rulltrappsdramat – fryser betalning
Infrastruktur I dag öppnar pendeltågsstationen Stockholm City igen, meddelar Trafikverket. Men nu fryser Alliansen kommande betalningar för Citybanan.
-
Odenplan öppen igen
Infrastruktur Pendeltågstationerna Stockholm City och Odenplan stängdes av säkerhetsskäl strax före natten till fredagen. “Det blev tvärstopp, alla rasade bakåt i ett fritt fall”, säger Caroline Ottosson, vd för SL. Odenplan öppnades igen tidigt på måndagsmorgonen.
-
Regeringen godkänner storstadsavtalen
Infrastruktur Regeringen har beslutat att godkänna avtalen om finansiering och medfinansiering gällande infrastruktur och åtaganden för bostadsbyggande enligt Sverigeförhandlingen. Totalt handlar det om investeringar på 42 miljarder i kollektivtrafiksatsningar samt åtaganden för 193 130 bostäder.
-
Regeringen lägger fram infrastrukturplanen
Infrastruktur Regeringen har fattat beslut om en nationell plan för infrastrukturen för åren 2018–2029. Både Norrbotniabanan och nya stambanor för höghastighetståg finns med.
-
Så svarar partierna om bostäder
Infrastruktur På måndagen anordnade KTH en debatt om den mycket aktuella bostadsfrågan och gav varje parti möjlighet att svara på nio olika frågor om bostäder och infrastruktur. Åsikterna gick för det mesta isär.
Senaste kommentarer