+
Charlotta Lindmark. Foto: Patrik Lindström
  • Trafikverket stäms på miljardbelopp i Italien

    PUBLICERAD 2019-11-18 AV Andreas Jennische
    UPPDATERAD: 2019-11-18 13:53

    Domstolsprocessen som det italienska bolaget som sades upp från Förbifart Stockholm driver gentemot Trafikverket har nyligen startat. En första del handlar om förtal.

    Textstorlek

    Dela med andra

    Trafikverket krävs på miljardbelopp av uppsagda italienska bolaget LSAB/Vianini. Bolagets kontrakt för etappen under Lovön sades upp i mars i år. De ekonomiska anspråk som LSAB gör på Trafikverket är uppdelade i flera delar. Den del som gäller förtal drivs av Vianini och är först ut att tas upp inom det italienska rättsväsendet.

    – Processen i Italien har just startat och en hearing kommer sannolikt att hållas under våren 2020, säger Trafikverkets chefsjurist Charlotta Lindmark.

    Stämningsansökan gällande förtal ligger på totalt 80 miljoner euro (cirka 900 miljoner kronor).

    – Vianini anser att Trafikverket agerat på ett sätt som skadat deras anseende genom bland annat uppgifter till media om entreprenörens brott mot arbetsmiljöbestämmelser och miljölagstiftning liksom förseningar i projektet, säger Charlotta Lindmark.

    Trafikverket vill inte betala

    Trafikverket bestrider kravet i sin helhet. Charlotta Lindmark uppger även att de och LSAB, som gick i konkurs strax efter att deras kontrakt sagts upp, är oense om huruvida Trafikverket haft rätt att häva kontrakten.

    – Trafikverket har för egen del lämnat in en stämningsansökan till Solna tingsrätt. I ansökan yrkar Trafikverket att tingsrätten slår fast att hävningen av kontrakten har varit befogade och att entreprenören, LSAB i konkurs, tillsammans med Vianini och CMC är solidariskt skadeståndsskyldiga att ersätta Trafikverket för uppkomna skador med anledning av hävningarna. Svaromål ska avges inom kort, säger Charlotta Lindmark.

    Trafikverket har enligt henne även tagit emot krav på skadestånd från konkursförvaltaren gällande både onödiga kostnader och utebliven vinst som LSAB anser grundar sig i hävningen av kontrakten. Totalt för de två entreprenader som LSAB hade uppgår dessa belopp till drygt 2 miljarder kronor. Dessutom finns det också ÄTA-krav (ändringar och tillägg) från Vianini/LSAB som Trafikverket tagit emot efter hävningarna, men Trafikverket vill inte gå in på den exakta summan för dem.

    Utöver det har Trafikverket tagit emot ytterligare ett krav i italiensk domstol. Det är en stämningsansökan som avser skadestånd för kostnader kopplade till krediter som beviljats för LSAB från kreditgivare och som nu återkrävts i samband med konkursen. Det belopp som Vianini/LSAB vill ha ersättning för ligger i detta fall på cirka 11 miljoner euro (cirka 130 miljoner kronor). Trafikverket samarbetar med italienska jurister som kommer att företräda dem i den italienska domstolen.

    Johanna Åfreds

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived