• Ny rapport: Vinn slaget om det digitala hemmet

    PUBLICERAD 2019-11-13 AV Teresa Ahola
    UPPDATERAD: 2019-11-14 14:24

    På onsdagen bjöd Fastighetsägarna in till ett frukostmöte för att presentera en studie om hur stockholmare använder digitala tjänster i hemmet. “Fastighetsägarna måste ta en mer aktiv och väldefinierad roll framöver för att inte bli det tredje hjulet”, säger Christoffer Börjesson, CDO på Fastighetsägarna Stockholm.

    Textstorlek

    Dela med andra

    Digitalisering av hemmet har blivit ett buzzord och många fastighetsbolag hjälper i dag till med att distribuera streamingtjänster, kläder, läkarråd, banktjänster, barnpassning, matkassar, städning och installationsservice åt sina boende.  

    Men i takt med att antalet externa flöden in och ut ur hemmet ökar höjs också kraven. 

    – Fastighetsägarna måste ta en mer aktiv och väldefinierad roll framöver för att inte bli det tredje hjulet, säger Christoffer Börjesson, CDO på Fastighetsägarna Stockholm, till Fastighetsnytt. 

    På onsdagen släpptes en purfärsk rapport – Hometail, om hur hemmen påverkas av en tjänstefierad värld – utförd av United Minds på uppdrag av Fastighetsägarna, med sammanlagt 985 hyresgäster och bostadsrättsinnehavare i Stockholm, som visar att 87 procent av svarandena använder digitala tjänster i hemmet. 

    Rapporten visar också vad som efterfrågas och vad som styr boendenas val. Rabatter och flexibla lösningar ligger högst på listan. 

    – Det är därmed viktigt att fastighetsägare förhandlar fram bra avtal med populära aktörer. Allt färre boende har exempelvis tv och då är frågan om streamingtjänster ska ingå i hyran istället. 

    Vilka tjänster kommer att öka mest? 

    – Städning och installationshjälp är två grundläggande tjänster som kommer att öka. Rut-avdraget ökar och Ikea erbjuder ju redan i dag leverans och montering, Clas Ohlson likaså. 

    Den största ökningen av hushållsnära tjänster syns i Stockholm, enligt rapporten.

    Egna gränssnitt och appar

    Wallenstam, Vasakronan, Framtiden och Oscar Properties är exempel på några bolag som erbjuder paketerade tjänster åt sina boende via egna appar. Fastighetsägarna, Akademiska hus, Castellum, Fabege, Humlegården och Vasakronan äger dock ett gemensamt bolag, Accessy, för att möjliggöra nya boendegränssnitt som lanseras under andra kvartalet av 2020.

    – Vår ambition med Accessy är att öppna upp samhället för människor. Göra vardagen enkel och ge människor säkra möjligheter att dela tillgångar i samhället på och frigöra innovation. Precis som BankID och Swish är vi ett lager i andras digitala tjänster för hantera användare och vad dessa användare har rätt göra, säger Christoffer Börjesson.

    För detta kommer bolaget att stärka organisationen under 2020. Accessy hanterar både användare och leverantörer, rätten att komma in i byggnader och integrationen med boendeappar.

    – Det finns mängder av aktörer med gränssnitt som är redo att slåss om kunderna. Men med Accessy kan vi hantera nya tjänsteleverantörer som vill använda fastigheten och boendeappar som vill erbjuda nya gränssnitt.

    Vilken är den största utmaningen i dag?  

    – Att paketboxar och digitala lås inte kan användas av tillräckligt många, vilket försvårar både leveranser och vardagspusslet. 

    Transporter pekas dessutom numera ut som en stor miljöbov eftersom e-handeln har ökat antalet små leveranser och bilar på vägarna. 

    – Vi måste tänka om när det gäller leveranser till dörren. Även elfordon orsakar en massa leveranser, köer och andra friktioner i stadsmiljön. Det är inte miljövänligt. 

    Vad är lösningen? 

    – Det behövs fler upphämtningsställen nära hemmet. Antingen i området för avfall eller någon annanstans vid fastigheten, 100–200 meter bort. Även fler delade transporter och postboxar som alla kan köra till behövs.

    Runt 80 procent av svarandena anser att det är viktigt att få välja hur varan ska levereras, leverantören är pålitlig och att leveransen är smidig, enligt rapporten.

    Fyra tips till fastighetsägare: 

    • Etablera ett nätverk av tjänsteleverantörer som erbjuder bra priser till boende, flexibla lösningar och digitala tjänster i hemmet.
    • Använd bara hushållsnära tjänster som är godkända av fastighetsbolaget.
    • Satsa på en affär inom dagligvaror snarare än sällanköpsvaror.
    • Fokusera på hushållsnära tjänster som köps ofta, inte sällan.

    Källa: Hometail, Fastighetsägarna

    Teresa Ahola

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived