+
Förbifartens ena mynning bygg vid Kungens kurva i Huddinge. Foto: Mostphotos
  • Förbifart Stockholm försenas – blir flera miljarder dyrare

    PUBLICERAD 2019-11-05 AV Andreas Jennische
    UPPDATERAD: 2019-11-05 08:56

    Trafikverkets analys visar att det gigantiska motorvägsbygget i tunnlar blir 3,3 miljarder dyrare. Dessutom skjuts öppningsdatumet fyra år framåt i tiden.

    Textstorlek

    Dela med andra

    Den sexfiliga motorvägstunneln som byggs mellan Kungens kurva och Häggvik blir flera miljarder dyrare än tidigare sagt och byggtiden förlängs med fyra år, skriver Trafikverket i ett pressmeddelande. Orsaken är flera misstag som gjorts sedan det gigantiska infrastrukturprojektet drog igång 2015.

    – Snart fyra år in i byggskedet har ett antal risker fallit ut och nya kunskaper har tillkommit i takt med framdriften. Det gör att Trafikverket idag bedömer en byggtid på tio år som alltför optimistisk, säger projektchef Johan Brantmark i pressmeddelandet.

    LSAB, den entreprenör som ansvarade för tunnelbygget vid Lovön och som senare sparkades ut av Trafikverket, ligger enligt myndigheten bakom två av de fyra extra år Förbifarten nu kommer att ta att färdigställa, uppger Sveriges Radio. Passagerna under Mälaren har visat sig vara svårare att göra än planerat vilket också bidrar till förseningen.

    Tio procent dyrare än senaste prognosen

    Enligt en ny analys från myndigheten kommer priset för Förbifart Stockholm öka med cirka 10 procent, vilket motsvarar 3,3 miljarder kronor. Det innebär att totalkostnaden ökar från 34,4 till 37,7 miljarder kronor.

    Enligt den nya bedömningen kan hela den nya sträckningen av E4 Förbifart Stockholm öppnas för trafik först 2030, istället för 2026.

    Arbetet fortsätter som planerat med den finansiering som finns i Nationell plan. Trafikverket har aviserat de nya förutsättningarna för regeringen och dialogen i frågan behöver fortsätta i syfte att säkra hur den långsiktiga finansieringen ska hanteras, skriver myndigheten.

    Det här är Förbifart Stockholm

    • Den nya sträckningen av E4 är 21 km lång från Kungens Kurva till Häggvik. Sex trafikplatser ansluter den nya vägen till det befintliga vägsystemet vid flera europavägar.
    • Cirka 18 km av den nya vägen går i tunnel, och totalt med huvudtunnel, arbetstunnel och ramptunnel blir det cirka 55 km tunnel.
    • Trafikverket bygger vägen i ett tjugotal större entreprenader, och i den här fasen av projektet befinner sig tretton entreprenader i ett intensivt byggskede. Ytterligare en entreprenad startar efter upphandlingen på Lovö.
    • När Trafikverket öppnar vägen för trafik innebär det att mängden komplexa vägar dubbleras i Stockholm.
    • I våras upphandlade Trafikverket en tillfällig entreprenör ute på Lovö. En ny entreprenör väntas vara på plats i det delprojektet efter årsskiftet.
    • Den energiförbrukning och elkraftsutrustning som kommer att behövas för att hålla i gång anläggningen motsvarar en mindre kommun. En säker högteknologisk anläggning kräver tid att testas. Den delen kommer att ta längre tid än vad Trafikverkets tidigare analyser visade på.

    Andreas Jennische

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived