• Citycon satsar på mixed used-projekt

    PUBLICERAD 2019-11-19 AV Teresa Ahola
    UPPDATERAD: 2019-11-21 10:43

    Retail-branschen genomgår just nu stora förändringar. Citycons strategi är att göra handelsplatserna mer attraktiva genom att få dem att bli mer än bara retail. Det säger Erik Lennhammar, bolagets chief development officer, till Fastighetsnytt.

    Textstorlek

    Dela med andra

    Erik Lennhammar ansvarar sedan tre månader tillbaka för utvecklingen av Citycons fastighetsportfölj i Norden, som består av 40 köpcentrum vid knutpunkter för kollektivtrafik, bostäder och kontor.

    Just nu är Lippulaiva i Esbo, Finland, bolagets största byggprojekt som Skanska färdigställer fram till våren 2022.

    – Det är ett mix used-projekt med handel, bostäder, parkeringshus, t-bana, restauranger och kontor. Uppe på taket byggs totalt 30 000 kvadratmeter bostäder i åtta huskroppar, säger Lennhammar. 

    Under första kvartalet nästa år kommer bolaget att bestämma huruvida bostäderna ska säljas eller bedrivas i egen regi.

    Mer än bara retail

    Planen är att fortsätta satsa mer på just den här typen av “mix used”-platser där människor bor, jobbar och handlar.

    Läs även: Scott Ball: “Buzz-ordet är omnikanaler”

    – Strategin framåt är att se hur vi kan öka densiteten på våra handelsplatser och få dem att bli mer än bara retail, som vi är experter på i dag. 

    Citycon har redan en portfölj med 4 000 bostäder i Norden som ligger under en detaljplaneprocess eller redan har färdiga byggrätter. 

    – Det är ändå rätt nytt för oss. Vi har byggt 400 bostadsrätter i Norge och cirka 450 bostäder, bland annat studentbostäder, i Kista och Tumba, men det är ett segment som vi vill bli större inom. 

    Utvecklar hotell

    Citycon utvecklar även som bäst tre hotell i Norge och Sverige.

    – Handeln är fortfarande basen för allt. Vi har ingen ambition att ta över som bostadsutvecklare, men tror starkt på den typen av nya samarbeten. Vi kommer även att anställa en egen bostadsexpert som ska utveckla segmentet hos oss. 

    Läs även: Han ska stärka varumärket Citycon i Norden

    2011 hade Citycon 78 anläggningar, i dag har man 38 kvar, samtidigt har medelomsättningen på varje anläggning ökat från 32 miljoner euro till 117 miljoner euro. 

    – Målet är att fokusera på våra stora och starka befintliga köpcentrum, addera “mixed used”-funktioner kring dem. 

    På bolagets hemsida kallas detta för “Cityscape – handel och stadsutveckling”.

    Teresa Ahola

     

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived