+
Sverrir Thór skriver om pressade Espresse House. Foto: Mostphotos / Fastighetsnytt
  • Sverrir Thór: Lämnar kaffet en bitter eftersmak?

    PUBLICERAD 2019-10-08 AV sverrirthor
    UPPDATERAD: 2019-10-08 21:02

    De senaste dagarna har det framkommit alarmerande uppgifter i media om kafékedjan Espresso House som indikerar att det finns en hård kultur i företaget och att arbetsmiljöförhållanden är minst sagt svåra. Avslöjandena om Espresso House väcker onekligen frågor om lönsamheten i företaget som har kommit att bli en av Sveriges mest prominenta tagare av vakanta retailytor de senaste åren.

    Textstorlek

    Dela med andra

    Svenskarna gillar sitt kaffe och de senare åren har Espresso House ridit på den vågen och vuxit fort. Samtidigt har den fysiska handelns utmaningar satt frågan om hållbara affärsmodeller inom sektorn på sin spets och allt fler butiker har lagts ner. Det i sin tur har skapat ett behov för nya hyresgäster, ett behov som den expansiva kafékedjan mer än gärna har fyllt. Känslan att det dyker upp nya kaféer av just det varumärket är det flera än endast undertecknad som upplevt och enligt uppgifter på Espresso Houses hemsida opererade man i mars 2018 över 430 kaféer i Norden. Sedan dess har nog ett och ett annat kafé tillkommit, för ganska exakt ett år sedan öppnade man exempelvis ett kafé i Hamburg.

    Anemisk vinst

    Tittar man på de ekonomiska nyckeltal som finns tillgängliga för EspressoHouse Holdings AB på allabolag.se så visar de på en stark tillväxttrend men å andra sidan ligger bolagets vinst i intervallet anemisk till obefintlig. Under 2017 gjorde man till och med en förlust om 15,3 miljoner kronor trots en omsättning på 2,3 miljarder kronor. Året dessförinnan gjorde man en vinst på 57 miljoner kronor men med en omsättning på 1,9 miljarder var vinstmarginalen på 5,1 procent relativt låg.

    I vanliga fall ganska oroväckande siffror kan tyckas men då ska man ha i åtanke att Espresso House har en oerhört kapitalstark ägare i ryggen i tyska private equity-aktören JAB Holding som köpte det i Lund grundade bolaget år 2015. En ägare som har ett antal imponerande varumärken i sin portfölj, eller vad sägs om Keurig Dr Pepper, Krispy Kreme, Pret A Manger och Jacobs Douwe Egberts. Dessutom har JAB för inte så länge sedan sålt lyxskovarumärket Jimmy Choo så det finns onekligen en stark ägare och det syns tydligt i Espresso Houses böcker.

    Även tillväxtbolag behöver lönsamhet

    Bolaget hade vid utgången av 2017 en balansomsättning på 4,6 miljarder kronor och ett eget kapital på 2,7 miljarder vilket motsvarar en soliditet på 59 procent. Det finns därför fortfarande en hel del utrymme för tillväxt och en kudde att falla tillbaka på men samtidigt är lönsamheten något som behöver förbättras för att affärsmodellen ska kunna betraktas som hållbar i längden. Att man satsar på tillväxt är uppenbart men tillväxtorienterade bolag behöver också till slut bli lönsamma. I synnerhet då private equity-ägare inte alltid är de mest långsiktiga ägarna och oftast har en tydlig exitstrategi.

    Dessutom torde en kapitalstark ägare som JAB Holding inte behöva ägna sig åt sådant beteende som avslöjats senaste dagarna, och som bolaget i princip har medgett. Dessa avslöjanden väcker därför onekligen frågor om hur det egentligen står till med Espresso House samt om ägarens långsiktighet och syfte. Kan det vara så att man förbereder sig för en försäljning av kafékedjan och i så fall, hur bör fastighetsägare förhålla sig till det?

    Sverrir Thór

    1 kommentarer

    1. Kim Westberg 2019-10-09

      Espresso House

      Reply

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived