+
Hans Lind skriver om bristen på planering för sällanköpshandel i nya stadsdelar. Foto: Stockholm Quality Outlet / Fastighetsnytt
  • “Har stadsplanerarna glömt sällanköpshandeln?”

    PUBLICERAD 2019-10-11 AV Andreas Jennische
    UPPDATERAD: 2019-10-10 11:33

    Ett antal nya områden “råkar” ligga vid stora externa eller halvexterna köpcentrum. Att detta skulle vara en medveten strategi för att hantera hushållens behov av sällanköpsvaror sägs dock aldrig, skriver Hans Lind.

    Textstorlek

    Dela med andra

    Handelns ekonomiska råd, där jag var medlem detta år, publicerade 1a oktober rapporten “Handel, stad och hållbarhet i en digital tid”. En fråga vi diskuterar är hur stadsplanerarna tänker om detaljhandel. Vi är ju ett rikt land med hög konsumtionsnivå.

    Den bild som framträder när man läser om större nya stadsdelar är att planerarna vill ha butiker i gatuplan längs stråk i stadsdelen, och gärna så att hushållen inte behöver ha bil. Tar man en tur genom till exempel Hammarby Sjöstad hittar man längst dessa gator en rad restauranger, caféer, gym, mäklarfirmor samt en medelstor och relativt dyr mataffär. Det finns också service som klädvård och cykelreparationer. Det som inte finns är det som brukar sammanfattas under rubriken “sällanköpshandel” (till exempel kläder, elektronik, sportartiklar och husgeråd).

    Dagligvaror kan vara skrymmande

    I de officiella dokument som vi tittat på från Stockholm och Göteborg rörande nya större områden som till exempel Norra Djurgårdsstaden eller Frihamnen nämns överhuvudtaget inte sällanköpshandeln. Man nämner inte heller att dagligvaruhandeln också omfattar tunga och skrymmande varor och att hushållen nog inte vill betala mer än nödvändigt för sina dagligvaror. Ett antal nya områden “råkar” ligga vid stora externa eller halvexterna köpcentrum, exempelvis Barkarbystade, Hammarby Sjöstad, Frihamnsområdet och Hyllie som ligger nära Barkarby handelsområde, Sickla köpkvarter, Backaplan och Emporia. Att detta skulle vara en medveten strategi för att hantera hushållens behov av sällanköpsvaror sägs dock aldrig.

    Elcyklar som går att hyra

    Vill vi att hushållen ska klara sig utan bil så måste all handel kunna fungera smidigt. Kommunerna kan förslagsvis se till att det finns miljövänliga direktbussar till närliggande köpcentra. Kommunen, eller fastighetsägarna kan garantera att det finns uthyrning av elcyklar med lastmöjligheter, samt se till att det finns paketboxar ute i bostadsområdena, även kylda sådana, så att det blir smidigt att e-handla varor.

    Med bil tar det enligt Googla Maps 12 minuter från bortre delarna av Norra Djurgårdsstaden till Westfield Mall of Scandinavia. Att konkurrera med det kommer inte att bli enkelt, men problem löses inte genom att sopa dem under mattan!

    Hans Lind, professor i fastighetsekonomi

    1 kommentarer

    1. Mona Kjellberg 2019-10-11

      Tack för din krönika! Sällanköpshandeln är den handel som påverkas mest av digitaliseringen vi står i just nu. Och att sprida ut den i fysiska lokaler i nybyggda områden ger en stor risk för vakanser.

      Framtidens lokaler i våra bostadsområden kommer inte fyllas med sällanköpshandel och därför innebär en strategi där man räknar med sällanköpetableringar stor risk för vakanser, otrygghet och sämre hyresintäkter för brf:er och fastighetsägare.

      Vi räknar ofta på vilket behov det finns i nya stadsdelar, såväl vad gäller handel, som service och andra besöksintensiva verksamheter – jag tror att det är just denna läxa man gjort i våra nya områden.. Leveranser av e-handel kommer i framtiden kunna levereras rakt in i bostäderna – men tills att detta fungerar behöver såklart flexibla leveransmöjligheter finnas i nya stadsdelar – där är också utvecklingen med tycker jag.

      Reply

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived