
-
“Här är fem faktorer för att lyckas med rekryteringen”
Varför lyckas vissa företag med sin rekrytering och andra inte? Rekryteringsproffset Farnaz Mortazavi har identifierat framgångsfaktorerna.
Varför lyckas vissa företag med sin rekrytering och andra inte? I en kandidatdriven marknad som fastighetsbranschen där det sedan flera år råder kompetensbrist, slåss företagen om samma kandidater.
De flesta, om inte alla, har ett kontinuerligt behov av att rekrytera rätt medarbetare för att överleva. Trots denna konkurrensutsatta marknad lever många företag i sin egen bubbla i tron att alla vill arbeta hos just dem. Efter mina 15 år i branschen kan jag konstatera att det inte är en slump att vissa lyckas bättre med sina rekryteringar än andra. Jag har träffat och samarbetat med en mängd olika organisationer och har identifierat de fem framgångsfaktorer som krävs för en lyckad rekrytering.
1. Kompetensfrågor strategiskt förankrade
De framgångsrika företagen har kommit till insikten att rekrytering av rätt medarbetare är en förutsättning för konkurrenskraft. De diskuterar kompetensförsörjning på ledningsnivå, där HR är inkluderad. Det finns en kompetensförsörjningsplan som är definierad och förankrad i alla led inom organisationen. Det finns också en tydlig affärsstrategi som används som underlag när framtida kompetensbehov identifieras.
2. Realistisk kravprofil
De har också insett att en alltför lång kravlista är orealistisk. Istället fokuserar de på vilka kompetenser som behövs för att komplettera teamet eller organisationen. De tar mer hänsyn till värderingar, förhållningssätt och potential när de ska rekrytera. De vet vilket värde rätt personer tillför organisationen.
3. Rekryteringspartner skapar varumärke
Tiderna där de sökande enbart skulle sälja in sig själva är sedan länge över. Idag gäller även det motsatta, arbetsgivarna måste också sälja in sig. De framgångsrika företagen vet vikten av ett starkt varumärke hos arbetsgivaren. De har också förstått att rekrytering bygger varumärke och att varje process lämnar ett intryck hos de inblandade kandidaterna som de för vidare till framtida potentiella medarbetare. Dessa företag väljer därför sin samarbetspartner vid rekrytering med omsorg. En samarbetspartner som representerar bolaget på ett professionellt sätt och har en dialog, snarare än monolog, med kandidaterna. En samarbetspartner som förstår företagets målbild, har fingertoppskänsla och agerar som rådgivare snarare än ordermottagare.
4. Stark företagskultur och värdegrund
De som lyckas har en tydlig företagskultur och värdegrund som genomsyrar hela bolaget. Kandidaterna får ett gott och professionellt bemötande under hela rekryteringsprocessen, från att de träffar rekryteringspartnern till att de stiger in i företagets reception och fram till att de befinner sig i anställningsintervjun. Det inger en känsla av respekt och trygghet och att företaget står för sunda värderingar.
5. Uppföljning
Dessa företag har också tydliga processer för uppföljning för att säkerställa att den bild som de har förmedlat till kandidaterna överensstämmer med hur verkligheten ser ut inom deras organisation.
Det kan låta som en kliché, men det handlar om att hitta rätt person till rätt plats. De företag som har rätt självbild i relation till den aktuella kandidatmarknaden och en tydlig affärsstrategi, är de som lyckas attrahera morgondagens mest kompetenta arbetskraft.
Farnaz Mortazavi, rekryteringschef på Real Competence
-
White arkitekter säger upp 16 personer
Arkitektur Bolaget varslade 24 personer i oktober. Nu är förhandlingarna klara. Den vikande marknaden gör att en majoritet av dem får gå.
-
Boverkets nya löfte – förenkla byggreglerna
Bostäder, Fastighetsmarknad Boverket ska göra om sina byggregler. Ambitionen är att skrota alla allmänna råd och hänvisningar till standarder för att uppmuntra till innovationer och få fram fler bostäder. Generaldirektören Anders Sjelvgren berättar hur det ska gå till.
-
161 nya bostäder i Rosendal
Bostäder Wallenstam utvecklar nya bostäder i Rosendal, Uppsala, under projektnamnet Flanören. Planen omfattar totalt 161 nya hyresrätter.
-
Alf Göransson föreslås bli ordförande för NCC
Rekrytering NCC:s valberedning föreslår att den tidigare vd:n Alf Göransson väljs till ny styrelseordförande vid bolagstämman i vår efter att den nuvarande ordförande Tomas Billing avböjt omval.
-
Logicenters ska bygga ny logistik i Staffanstorp
Logistik/Lager Logicenters och Kilenkrysset gör ny satsning i Staffanstorp. Parterna ska tillsammans utveckla ett 120 000 kvasratmeter stort markområde.
-
-
Sverrir Thór: “Är Norden redo för en megalopolis?”
Opinion, Sverrir Thór Glöm Stockholm, Oslo och Köpenhamn. I framtiden kanske vi snackar en enda megastad: Nordens megalopolis. Sverrir Thór berättar varför tanken är rimligare än du först tror.
-
Kommunen säljer mark – kan bli radhus för företag
Logistik/Lager “Vi skapar en spännande och modern hubb för logistik och handel i bästa läge”, säger Lars Rosander, kommunalråd i Hultsfred, till pressen.
-
Värtahamnen får egen padelhall
Samhälle Området kring färjeterminalen i Värtahamnen är ett av Stockholms utvecklingsområden som ska fyllas med nya bostäder och kontor. Redan nu står det klart att här kommer att finnas en padelanläggning.
Senaste kommentarer