+
Det gamla kokhuset byggdes på 1800-talet av Stockholms dåvarande stadsarkitekt. Foto: Stockholms stadsmuseum
  • Fastighetsbolag kopplat till stjärnregissör överklagar t-baneplan

    PUBLICERAD 2019-10-23 AV Andreas Jennische
    UPPDATERAD: 2019-10-24 09:52

    Den järnvägsplan som ligger till grund för hur tunnelbanans blå linje ska byggas ut från Kungsträdgården i Stockholm till Nacka och Söderort har överklagats av en fastighetsägare på Blasieholmen med kopplingar till stjärnregissören Jonas Åkerlund.

    Textstorlek

    Dela med andra

    Trafikverkets beslut att fastställa järnvägsplanen för Blå linje till Nacka, Södermalm och Söderort har överklagats till regeringen av en fastighetsägare på Blasieholmen i centrala Stockholm.

    Överklagan gör att bygget riskerar att försenas då järnvägsplanen reglerar vilken mark som tunnelbanebygget får använda, både under byggtiden och permanent.

    Det är fastighetsbolaget Fastighets AB Hovslagaren som ligger bakom överklagan. Bolaget äger en liten fastighet, Sillhovet 4, som ligger bakom Lydmar hotell och berörs av tunnelbanebygget eftersom bergmassor ska börja tas ut på Blasieholmen under byggtiden.

    Historisk byggnad från 1800-talet

    Fastighets AB Hovslagaren ingår i Jonas Åkerlunds bolagskoncern, något som Fastighetsvärlden var först med att rapportera, och har lämnat in överklagan vid en advokat. I överklagan står att fastighetsägaren vill att regeringen i första hand upphäver järnvägsplanen, i andra hand att den kompletteras med ytterligare skyddsåtgärder mot störningar.

    Fastigheten Sillhovet 4 byggdes 1832 är den enda rest som finns kvar från den äldre varvs- och hamnverksamheten på Blasieholmen, enligt en byggnadshistorisk förundersökning gjord av Stockholms stadsmuseum. Det är också ett av få hus bevarade från en period när byggnadsverksamheten i Stockholm var liten.

    I kokhuset tillreddes bland annat den sill som lastades av på Blasieholmen. Det byggdes efter ritningar av stadsarkitekten Carl Christoffer Gjörwell och utrustades med ett kokrum och ett rum med en våg samt två kontor. Övervåningen innehöll en bostad. I början av 1900-talet fungerade byggnaden som hamnfogdekontor, skriver Stadsmuseet.

    Från 1790-talet och framåt använde staden en del av tomten till upplagsplats för sill och andra saltade produkter och området fick då namnet Sillhovet.

    “Naturligtvis tråkigt”

    Det varierar hur lång tid det tar att få ett avgörande från regeringen efter ett överklagande men mellan sex och 18 månader är inom det normala.

    – Det är naturligtvis tråkigt, men vi kommer att använda tiden fram till regeringens avgörande åt att förbereda oss ännu mer inför byggstart. Vi kommer att vara startklara när avgörandet kommer, säger avdelningschef Martin Hellgren i en kommentar från FUT, Förvaltningen för utbyggd tunnelbana.

    Fastighets AB Hovslagaren har ansökt om att utveckla grunderna till överklagandet av Trafikverkets beslut senast den 22 november.

    Andreas Jennische

    2 kommentarer

    1. Björn Tarras-Wahlberg 2019-10-27

      Det är olyckligt att Blasieholmen ska behöva ta emot 500 000 ton sprängmassor.

      Därför bör den fördröjning i tid som nu uppstått genom överklangandet användas
      för att finna en annan arbetstunnel att ta emot sprängmassorna; Sofia eller Londonviadukten för att nämna två exempel.

      Därmed skulle Stockholms innerstad befrias från 90 tunga lastbilar varje dag under många år.

      Reply

    2. C300fan 2019-10-23

      Det är inte 1-1.5 år. Det kan ta upp till 10 år om järnvägplan ska göras om. Inget bra för nacka och söderort.

      Reply

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived