+
Roslagsbanan tidigareläggs med sex år. Foto: SLL
  • Roslagsbanan rappas på – så svarar branschen

    PUBLICERAD 2019-10-16 AV Teresa Ahola
    UPPDATERAD: 2019-10-16 14:25

    På måndagen meddelade Region Stockholm att Roslagsbanan tidigareläggs med sex år. Så här reagerar fastighetsbolagen längs järnvägssträckningen.

    Textstorlek

    Dela med andra

    Det nya beslutet innebär att projekteringen drar igång redan nästa år i stället för år 2026. 

    Förutom bättre pendlingsmöjligheter väntar fler bostäder, kontor och kommersiella fastigheter längs tåglinjen som byggs ut och förlängs via Odenplan ända fram till Stockholm city.

    Region Stockholm kan ännu inte svara på när exakt tågen börjar rulla, men räknar med att 7 miljarders projektet avslutas någon gång mellan 2029 och 2030. 

    Så här säger fastighetsbolagen längs Roslagsbanan om de ändrade planerna:

    Marita Loft, vd, Storebrand Fastigheter

    – Vi tycker att det är positivt att man tidigarelägger bygget eftersom den här typen av infrastrukturprojekt alltid tar lång tid. Vi äger ju en handelsfastighet i Arninge och det är givetvis bara bra att man i framtiden kommer att kunna ta sig därifrån direkt till centrala Stockholm. Täby kommun har mycket spännande planer för Arninge, det byggs en hel del bostäder och kommersiella fastigheter där och kommunen har precis utlyst en ny arkitekttävling. 


    Marita Loft Foto: SPP

    Arninge station blir enligt kommunen ett viktigt nav för kollektivtrafiken i hela nordöstra Stockholm.

    – Arninge får även ett nytt resecentrum. Det är otroligt positivt för oss som fastighetsägare, än att man står utan infrastruktur.

    Hur påverkar det priserna i området? 

    – Det är ju inget som märks omedelbart, men generellt sett är det ju alltid positivt med allmänna kommunikationer, säger Marita Loft. 


    Emma Stenlund Foto: Genesta Property Nordic

    Emma Stenlund, Investment Manager, Genesta Property Nordic

    – Det här är otroligt goda nyheter för oss som äger Arninge centrum och alla människor som bor, jobbar och besöker Arninge, Ullna.

    Även hon är glad över att området får en helt ny station på sträckan och möjligheten att via spårbunden trafik ta sig mellan city och Arninge.

    – Det gör vårt centrum till en ännu bättre handelsplats och Arninge till ett attraktivare bostadsområde. Vi ser fram emot ett smidigare Stockholm med enklare och snabbare förbindelser.


    Veronica Berg Foto: Citycon

    Veronica Berg, centrumchef, Citycon

    – Vi ser positivt på Roslagsbanans förlängning till T-centralen via Odenplan eftersom många som bor i Åkersberga jobbar i Stockholm. När pendlingen förenklas ökar attraktionskraften för Åkersberga som bostadsort. Dessutom blir Åkersberga en mer attraktiv och tillgänglig plats för företagsetableringar. Vi ser även positivt på att fler får möjligheten till hållbart resande.


    Maria Campos Björkquist Foto: Täby Park

    Maria Campos Björkquist, marknadschef, Täby Park

    – I linje med den regionala utvecklingsplanen 2050 Rufs så välkomnar vi initiativet till att tidigarelägga Roslagsbanans sträckning till T-centralen via Odenplan. De centrala delarna i Täby är utpekade som blivande regional stadskärna i Nordost och Roslagsbanans utbyggnad innebär att vår och Täby kommuns vision om den nya stadsdelen Täby Park i centrala Täby kan ha lättare att attrahera företagsetableringar med smidigare kommunikation från Stockholms innerstad.


    Malin Lindskog Foto: JM

    Malin Lindskog, regionchef, JM Bostad Stockholm

    – JM ser positivt på ökad tillgänglighet framöver med Roslagsbanans utbyggnad. Beskedet om tidigarelagd utbyggnation av Roslagsbanans nya sträckning till Odenplan och Stockholm city gör att de större utvecklingsområdena längst banan, som Täby Park och Österåker, får en än mer central plats i Stockholm.

    SÅ BLIR NYA ROSLAGSBANAN

    Banan sträcker sig mellan Stockholms östra och delar sig norrut med tre linjer mot Kårsta, Österskär och Näsbypark.

    • Stockholms östra
      Tekniska Högskolan och Roslagsbanans slutstation Stockholms Östra ansluter sig till busslinjer och blir en viktig knutpunkt för resor till och från nordöstra delen av Stockholm. För att öka Roslagsbanans kapacitet har Stockholms Östra genomgått en stor ombyggnad av perronger och spårområden. Förlängningen till centrala Stockholm ska ske genom en tunnel från Universitetet via Odenplan till T-centralen. När tågen börjar rulla tas den befintliga järnvägen mellan Universitetet och Östra station bort för att skapa plats för 500 nya bostäder i stället som Stockholms stad bygger. Täby kommun bygger 16 200 bostäder och Vallentuna kommun 5 650 bostäder.
    • Kårstalinjen
      Banan byggs ut och rustas upp för att bli mer trafiksäker. Stationer tillgänglighetsanpassas, bullerskydd installeras och en ny depå byggs för de nya tågen längs med Kårstalinjen.
    • Österskärslinjen
      Här har man byggt dubbla spår för att tågtrafiken ska flyta på bättre och tätare. Samtidigt har farliga korsningar byggts bort. Nu kvarstår arbeten i Åkersberga.
    • Näsbyparkslinjen
      Näsbypark är den kortaste linjen med sina 11 stationer som sträcker sig in i Danderyds kommun. Linjen förlängs mot Österskär.

    Källa: SLL

    Teresa Ahola

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived