+
Överklagan av järnvägsplanen har dragits tillbaka. Foto: Mostphotos
  • Avslöjar: Fastighetsägare drar tillbaka överklagan av nya tunnelbanan

    PUBLICERAD 2019-10-31 AV Andreas Jennische
    UPPDATERAD: 2019-10-31 08:26

    Den fastighetsägare med kopplingar till stjärnregissören Jonas Åkerlund som nyligen överklagade utbyggnaden av tunnelbanans blå linje i Stockholm drar nu tillbaka sitt överklagande.

    Textstorlek

    Dela med andra

    Det var under torsdagseftermiddagen som fastighetsägaren på Blasieholmen med kopplingar till stjärnregissören Jonas Åkerlund drog tillbaka sitt överklagande av den järnvägsplan som ligger till grund för hur tunnelbanans blå linje ska byggas ut från Kungsträdgården i Stockholm till Nacka och Söderort.

    Fastighets AB Hovslagaren äger Sillhovet 4, ett gammalt kokhus som byggdes på 1800-talet och som ritades av Stockholms dåvarande stadsarkitekt. Foto: Stockholms stadsmuseum

    Företrädare för bolaget bekräftar för Fastighetsnytt att man tänkt om och att den överklagan som skickats till regeringen inte längre är aktuell.

    – I en av oss initierad dialog med Stockholms stad och Region Stockholm har vi som fastighetsägare de senaste dagarna fått svar som stillar vår oro för vår fastighet på Blasieholmen. Vi kommer nu att fortsätta denna dialog och genomföra åtgärder för att säkerställa att vår fastighet inte skadas, säger Tori Skoglund, styrelseledamot i Fastighets AB Hovslagaren i en kommentar.

    Jonas Åkerlund en av ägarna

    Fastighets AB Hovslagaren ingår i Jonas Åkerlunds bolagskoncern och äger en gammal fastighet bakom Lydmar hotel kallad Sillhovet 4. I den överklagan som lämnades in till regeringen förra veckan krävde fastighetsägaren att regeringen upphäver järnvägsplanen, i andra hand att den kompletteras med ytterligare skyddsåtgärder mot störningar. Överklagandet fick stor uppmärksamhet då det riskerat att kraftigt försena utbyggnaden av tunnelbanan och leda till fördyringar på upp till 100 miljoner kronor per månad.

    Byggstart kan ske som planerat

    Förvaltningen för utbyggd tunnelbana, FUT, skriver i ett uttalande med anledning av att överklagan har dragits tillbaka att de viktigaste tillstånden för att börja bygga tunnelbanan till Nacka, Södermalm och Söderort är på plats inom kort och att arbetet med arbetstunnlarna kan påbörjas i år eller i början av nästa år.

    Martin Hellgren, avdelningschef för tunnelbanan till Södermalm, Söderort och Nacka på FUT. Foto: Förvaltningen för utbyggd tunnelbana

    – Det känns väldigt bra. Nu kan vi komma igång med våra arbetstunnlar som planerat, säger Martin Hellgren, avdelningschef för tunnelbanan till Södermalm, Söderort och Nacka, i en kommentar.

    Anledningen till överklagandet var framför allt oro för störningar, både under byggtiden och när tunnelbanan börjar gå under Blasieholmen.

    – Vi blev inbjudna till dialog med representanter för fastighetsägaren och kunde förtydliga vad våra planer innebär och vilket ansvar vi har när vi bygger. Det är väldigt skönt att de nu känner sig trygga med vad vi ska göra, säger Martin Hellgren.

    Järnvägsplanen visar vilken mark som tunnelbanan behöver använda, under byggtiden och permanent. Den fastställdes av Trafikverket i september i år, men det beslutet överklagades till regeringen av fastighetsägaren – som nu alltså ändrat sig.

    FAKTA/Sillhovet 4

    • Sillhovet 4 som byggdes 1832. Det är den enda rest som finns kvar från den äldre varvs- och hamnverksamheten på Blasieholmen, enligt en byggnadshistorisk förundersökning gjord av Stockholms stadsmuseum. Sillhovet 4 var ett så kallat kokhus där den sill som lastades av på Blasieholmen tillreddes.
    • Huset byggdes efter ritningar av stadsarkitekten Carl Christoffer Gjörwell och utrustades med ett kokrum och ett rum med en våg samt två kontor.

    Andreas Jennische

    1 kommentarer

    1. Ulf Johannisson 2019-10-31

      Frågan kvarstår om hur det var med de 100 miljonerna i merkostnad – enligt FUT kunde jobben fortsätta under väntetiden. Och om det snabba trafikregionrådets ifrågasättande av rätten att överklaga.

      Reply

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived