+
Mona Kjellberg, senior konsult på Juni Strategi.
  • Krönika: “Friska pensionärer efterfrågar nya typer av boenden”

    PUBLICERAD 2019-09-03 AV Andreas Jennische
    UPPDATERAD: 2019-09-03 09:36

    Det finns ett otroligt sug efter ett boende som inte är ett trygghetsboende eller äldreboende, något som marknaden kan dra nytta av, skriver Mona Kjellberg.

    Textstorlek

    Dela med andra

    Vår demografi förändras, vilket den ju alltid har gjort. Vi har de senaste 15 åren talat om att vi har den största och friskaste pensionärsgenerationen någonsin. Dagens pensionärer går på rockkonserter, kvällskurser och har tusen järn i elden. Men, lite har hänt för att möta denna demografiska utveckling. Kanske framförallt vad gäller bostäder och bostadsmarknaden.

    Ensamboende innebär utmaningar
    I tusentals år var det en självklarhet att vi bodde tillsammans, men så i mitten av 1900-talet hände något och ensamboendet ökade drastiskt. Andelen ensamboende fördubblades mellan 1950 och 1990. I vår tid ligger Sverige i topp i världen.

    “Ökningen av ensamboendet är en av de största samhällsförändringarna i modern tid”, sa Eric Klinenberg professor i sociologi i tidningen Forskning och Framsteg för några år sedan.

    Nu har pendeln svängt och vi ser alltfler co-working och co-living-projekt. Utvecklingen har växelverkande drivkrafter, men lönsamhet och prisnivåer har såklart varit avgörande. De boendes grundvilja att bo tillsammans bedömer i alla fall jag som förhållandevis konstant.

    Många vill flytta – men stannar
    Vi står alltså inför en mycket frisk och stor generation pensionärer, idag bor de allra flesta i småhus, ofta avbetalda. Man bor billigt och nyproduktion är som bekant en mer kostsam boendeform. När vi pratar med målgruppen så vill många flytta, men osäkerhet och nackdelar vägs mot fördelarna och ofta bor man vidare i villan istället.

    Intressant är att hos de som väl flyttat till ett nytt boende, där grannarna (som i all nyproduktion) till stor del liknar de själva är det många som lever upp, träffar nya vänner och hittar ny energi till socialt engagemang. Det är fantastiskt roligt att träffa denna målgrupp!

    Målgruppen är äldre friska 
    Branschen har också sett denna potential och vi får numer allt oftare förfrågningar om målgruppsanalyser för trygghetsboenden, 55+ eller kollektivhus.

    Marknaden har stor potential, och det finns ett otroligt sug efter ett boende som inte är ett trygghetsboende eller äldreboende som man kan mellanlanda i och flytta till långt tidigare än man känner sig redo för ”sista boendet”. Min egen pappa letade länge men tog tillslut saken i egna händer och vid sidan av extra jobb, resande, teater- och bridgespelande, barn och barnbarn utvecklade han kollektivhuset Lagnö Bo. Som en sann 80-åring av idag.
    Kollektivboende för äldre är minst en lika stor marknad som för yngre enligt min bedömning – fritt fram – först till kvarn!

    Mona Kjellberg, senior konsult på Juni strategi

    1 kommentarer

    1. Vivianne 2019-09-05

      Det stämmer bor billigt i villan
      Men vill byta nytt boende som tyvärr blir mycket dyrare så då bor jag kvar Om jag säljer villan så är det knappt pengarna räcker insats när skatten urholkar vinsten när man bott i villan i över 40 år Så är det!

      Reply

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived