+
Coops presschef Tobias Rydergren. Foto: Mostphotos / Coop
  • Coop går mot lägre priser

    PUBLICERAD 2019-09-10 AV Oskar von Bahr
    UPPDATERAD: 2019-09-10 15:46

    Coop börjar nu omvandla Nettos svenska butiksnät till Coop-butiker. Om experimentet faller väl ut kan konceptet även komma att spridas vidare till bolagets befintliga butiksbestånd. Det säger Coops presschef Tobias Rydergren till Fastighetsnytt på tisdagen.

    Textstorlek

    Dela med andra

    Coop, som till skillnad från Netto inte är kända för att konkurrera med låga priser, meddelade nyligen att man inlett ett pilotprojekt där tre Nettobutiker märks om till Coop-butiker.

    Tidigare i år meddelade Coop att man förvärvat hela Nettos svenska butiksnät bestående av 163 butiker. Målet är att alla dessa ska omvandlas till Coop-butiker till sommaren 2020. Det behöver dock inte sluta där:

    – Sen har vi ytterligare 640 butiker som man skulle kunna utveckla. Jag säger inte att vi kommer göra det men det är klart att vi kikar på om man kan ta det här konceptet och prova i några av de befintliga Coop-butikerna också, säger Tobias Rydergren.

    Nettos priser är klart lägre än Coops. Hur ska det gå ihop rent lönsamhetsmässigt?

    – Dels tror jag att man kan öka försäljningen. Sen tar vi med oss lite av sättet som Netto driver sina butiker på idag. Man har inte lika mycket manuella tjänster där såsom manuell chark. Det är lite mer avskalat, säger Rydergren.

    Sortimentet i Nettobutikerna kommer öka från dagens 2 000 till 6 000 artiklar. I de befintliga Coop-butiker varierar det lite men snittet ligger enligt Rydergren antagligen kring 8 000.

    De tre butikerna i pilotprojektet ligger på Malmvägen i Sollentuna, på Slättenvägen i Falkenberg och Vattenverksvägen i Malmö.

    Säljer Nettos fastigheter

    På måndagen meddelade Coop att man inlett en försäljningsprocess avseende 115 fastigheter som följde med när man förvärvade Nettos svenska butiksverksamhet i somras.

    När det gäller just Coopbutiker och stormarknader så är bolagets strategi sedan tidigare att låta fastighetsbolag ta hand om förvaltningen så att de själva kan lägga mer fokus på innehållet i butikerna.

    Fastigheterna huserar 110 butiker med en totalyta på knappt 120 000 kvadratmeter, vilket motsvarar en genomsnittlig butiksyta på drygt 1 080 kvadratmeter. Fastigheterna är spridda över 88 orter och ligger huvudsakligen i bostadsnära områden i södra Sverige.

    Andelen byggnader i beståndet som antingen uppförts eller renoverats de senaste 15 åren anges till 83 procent. Swedbank Corporate Finance och EY Corporate Finance är rådgivare i försäljningsprocessen.

    Oskar von Bahr

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived