+
Helena Olsson på Fastighetsägarna Stockholm. Foto: Fastighetsägarna
  • Vilken butik blir först med konsertlokal?

    PUBLICERAD 2019-08-13 AV Andreas Jennische
    UPPDATERAD: 2019-08-13 13:55

    Butiksdöd och kulturskymning. Stadskärnorna är satta under press. Vad krävs för att vända trenden? Nya samarbeten och kreativitet, skriver Helena Olsson, stadsutvecklingschef på Fastighetsägarna Stockholm.

    Textstorlek

    Dela med andra

    Döden har kommit att bli ämnet för flera debatter om stadsmiljön under våren. Är det inte butiken så är det konsertlokalen eller staden som sägs tyna bort. Enligt Svensk Handel kommer 11 000 butiker att försvinna under de kommande tio åren. Vi på branschorganisationen Fastighetsägarna har tillsammans med HUI Research nyligen släppt färska preliminära siffror över den kommersiella utvecklingen i Sveriges samtliga stadskärnor för 2018. Det framgår att försäljningen i de svenska stadskärnorna ökade svagt under 2018.

    Nedbrutet på branscher synliggörs den förändring som de flesta av oss noterat när vi går på stan. Hotellnäringen gick bäst förra året och ökar fyra procent, tätt följd av kommersiell service (som gym, frisör och biografer). Samtidigt backar modehandelns försäljning med tre procent.

    Måste ömsa skinn
    Än lever Sveriges stadskärnor. Det vi ser är inte en död utan snarare en skinnömsning. Stadskärnorna växer i takt med att de ställer om utifrån kundernas förändrade beteenden och behov. Handeln kommer alltjämt att vara en central beståndsdel i våra stadskärnors erbjudande, men kanske inte lika dominant i den totala mixen. Stadskärnorna har genom tiderna anpassat sig till nya önskemål. Men anpassningen kommer inte av sig själv.

    Det kommer att krävas ett utvecklat samarbete mellan kommuner, fastighetsägare och handlare. För att bygga så bra stadsmiljöer som möjligt kommer krävas att flera aktörer både kavlar upp och krokar ärmarna.

    För det första, handlarna behöver hitta strategier för att möta insikten att det inte längre räcker inte med ett attraktivt produktutbud för att locka kunden till den fysiska butiken. De stora kedjorna som tidigare varit vana dragare kommer att fortsätta att se över sitt butiksbestånd och serviceinnehåll. Om vi blickar framåt kommer det vara lite längre mellan de stora detaljhandelskedjornas butiker i Stockholm. De stora handelsföretagen höjer tonläget i takt med svårigheten att få lönsamhet i de fysiska butikerna. I P1 hördes Clas Ohlsons VD hota med stängda butiker om de inte får sänkta hyror. Kicks gör analysen att det inte är lönsamt att ha butiker i både Mood och Gallerian.

    Kombinera handel med upplevelser
    Tidigare i år lyssnade jag till grundaren av Aviator Nation ett klädmärke vars butiker är ett skolexempel på den nya handelsgenerationen som kombinerar handel med upplevelser. Grundaren Paige Mycoskie hade många vänner som var musiker och som önskade en scen. Aviator Nation startade i Venice Beach och har nu åtta butiker. Butik fram och en scen bakom med livemusik. Sponsorsamarbeten som gör att allt är gratis (utom produkterna i butiken). Det behövs nytänk kring vad en butik är.

    För det andra, handelns utmaningar är oundvikligen fastighetsägarnas utmaningar. Fastighetsägare spelar en viktig roll som möjliggörare av en levande stadskärna och behöver söka svar på frågor kring vilken utbudsmix som behövs i en stadskärna för att locka både hyresgäster och besökare – hur ska ytorna användas för att nyttjas bättre, hur nya affärsmodeller bättre kan möta den ständigt förändrade omvärlden och hur kan tomma butikslokaler i högre grad utnyttjas för att skapa liv genom popup-avtal för att testa vad som funkar i ett läge.

    För det tredje, kommunerna har i och med både ansvaret för drift och skötsel av gator och torg samt planmonopol, ett betydande ansvar för att stadsrummet är tryggt och snyggt för att få folk att vistas i stadskärnan. Därutöver är det kommunens roll att skapa förutsättningar för fastighetsägare, handlare och andra näringsidkare, organisationer, eldsjälar och alla andra som vill vara med och bidra till den levande staden, att kunna göra det. Alla som bor i, verkar i och till och med besöker, en stad är med och formar den.

    Levande städer är trygga städer
    En levande stad har betydelse här och nu genom att bidra till en trygg stadsmiljö där människor vill vara. Det får positiva effekter på handel och servicenäringen, men kanske ännu mer centralt i ett större perspektiv för att locka företag att etablera sig och folk att vilja flytta till hit.

    Under våren har en av de mest tongivande frågorna i kulturdebatten varit frågan om döden för mindre klubb- och konsertlokaler och därmed stadslivets död i Stockholm.

    Vilken blir den första butik att öppna en scen i butiken?

    Helena Olsson, chef stadsutveckling och samhälle på Fastighetsägarna Stockholm

    6 kommentarer

    1. Kristin Land 2019-08-14

      Intressant ämne! I Slottsstaden i Malmö finns sedan några veckor Made by Me, där man kan måla keramik och fika samtidigt. Alstren hämtar man en vecka senare. Originell idé, åtminstone i Sverige.

      Reply

    2. Simon 2019-08-13

      Som svar på Andreas Jennisches kommentar:

      Hollisters koncept (med butiker i Täby C, Gallerian och Emporia i Malmö) går i linje med vad du utlyser. Kanske inte det Helena söker efter med scen i butiken – men Hollisters koncept är att du ska förflyttas till en pir i södra kalifornien när du stiger in genom dörrarna.

      Sedan må konceptet ha sina nackdelar, men pratar vi upplevelser i butik är det sannerligen en sådan att gå runt i en av deras butiker!

      Reply

    3. Ulf Johannisson 2019-08-13

      Bra artikel om hur handlarna och fastighetsägarna och kommuner måste anpassa CITY till nytt konsumentbeteende. På samma sätt måste kommunerna och fastighetsägarna anpassa sig till den stora befolkningstillväxten och nyföretagandets och handelns behov av billiga och attraktiva platser. Det måste huvudsakligen ske i FÖRORTERNA och det handlar om mångfalt större behov och möjligheter än i de högre prissegmenten som finns i City. En del av möjligheterna finns i lokala centrum men de stora möjligheterna finns på de glesa bostadsområdenas parkeringar mm, med rätt mix av lokaler och bostäder i kringbyggda trygga och trevliga kvarter. Kontakta ulfjohannisson1@gmail.com

      Reply

    4. Andreas Jennische 2019-08-13

      Tack för bra inspel Ulf. Övriga får gärna komma med andra tips på butiker som redan jobbar med upplevelser på ett nytt sätt. Kan bli en intressant uppföljning. / Andreas Jennische, nyhetschef

      Reply

    5. Ulf Kamne 2019-08-13

      Tack för en bra text. Har glädjen att kunna berätta att butiker som kör konserter finns. Välkommen att spana in Bengans. De har konserter i butiken i Göteborg sedan många år. Numer även i Stockholm.

      Reply

      • Helena Olsson 2019-08-13

        Tack för era reflektioner Ulf och Ulf!

        Jag hoppas på lokala centrums comeback! Det kräver ju sitt underlag och då räcker ju inte nattbefolkning till för att skapa tillräckliga flöden och en låg hyra spelar ju ingen roll om du inte har ett kundunderlag.

        Och visst finns exempel idag, förutom skivaffärer som Bengans eller Pet Sounds i Stockholm, är ju författarkvällar på bokhandlar ett annat exempel liksom café i butik. Poängen jag ville göra var att butiker genom att erbjuda något efterfrågat skapa sig en annan relevans samtidigt som man attraherar nya kunder och bidrar till en levande stadskärna. Jag hoppas på mer otippade initiativ framöver :)

        Reply

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived