• Scott Ball: “Buzz-ordet är omnikanaler”

    PUBLICERAD 2019-08-16 AV Teresa Ahola
    UPPDATERAD: 2019-08-26 13:46

    Pop up-konst och online-tänk. Citycons nya vd har en plan för hur han ska vässa bolaget och öka intäkterna. “Internet är en inkubator för nya koncept, inte en fiende”, säger Scott Ball till Fastighetsnytt. 

    Textstorlek

    Dela med andra

    Amerikanen Scott Ball, som flyttade till Sverige i januari och tillträdde vd-stolen på Citycon, sticker inte under stol med att detaljhandeln inte är den bästa fastighetsinvesteringen just nu om man tittar på makroekonomin.

    – Branschen tampas i motvind och våra aktier har sjunkit med 30 procent. Just nu är vi därför mer fokuserade på att utveckla våra egna fastigheter snarare än att förvärva nya, säger han till Fastighetsnytt.

    Det beror enligt honom på att hela branschen är på väg att förändras och att Citycon måste förändras med den.

    – Det räcker inte längre med att bara öppna dörrarna. Vi måste ha mängder av tjänster som inte finns online också, som restauranger, service och upplevelser.

    En inkubator
    Den tydligaste trenden är att e-handlare ökar sina försäljningsandelar i fysiska butiker. Något som Scott Ball välkomnar.

    – Internet är en inkubator för nya koncept, inte en fiende. Buzzordet just nu är omnikanaler. E-handeln lockar fler kunder till butiken och tvärtom. Alla behöver gå mer åt den riktningen.

    I veckan öppnade exempelvis Wall of Art, e-handelsplattformen för oupptäckta konstnärer, en popup-butik i Kista galleria.

    – Det är ett positivt exempel på hur e-handeln kan kombinera sin verksamhet med fysiska butiker, säger bolagets centrumchef Salla Suonperä.

    Internet resulterar samtidigt i en större transparens kring priser, vilket pressar handlarnas marginaler, erkänner Scott Ball.

    – Det märks allra tydligast inom klädhandeln, så där kan det vara värt att tänka om. Men vi har som tur aldrig haft det som ett huvudsegment.

    Vilken är er största utmaning?
    – Att öka hyresintäkterna. Det positiva med att klädbutikerna blir färre är att de får mer pengar över för sina flaggskeppsbutiker, varav hyrorna kan höjas. Men det finns ett tak även där.

    Scott Ball har inrättat ett särskilt leasingteam som ska se till att gemensamma ytor har full omsättning inom ett par år. Allt för att handlare och annonsörer på riktigt ska börja inse värdet med att synas i en galleria som besöks av miljontals människor varje år.

    – Specialty leasing är big business i USA och genererar upp till 2 miljoner dollar per år och per fastighet, så vi pratar om stora summor.

    I dag ligger Citycons intäkter från specialty leasing på totalt 6 miljoner euro per år, motsvarande cirka 60 miljoner kronor. Scott Ball tror att siffran kan mer än fördubblas.

    – Vi pratar om ett extra värde på flera hundra miljoner euro och ännu mer än så om vi även installerar digitala skärmar som når 170 miljoner ögonpar varje år.

    För övrigt är planen att fortsätta sälja mindre köpcentrum på sekundära marknader för att återinvestera i annat.

    – Men vi är inga stressäljare, utan säljer till rätt pris.

    Teresa Ahola

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived