+
Sverrir Thór skriver att handelsdöden kan föra goda saker med sig. Foto: Mostphotos / Fastighetsnytt
  • Krönika: Handelsdöden en naturlig utveckling

    PUBLICERAD 2019-07-05 AV sverrirthor
    UPPDATERAD: 2019-07-04 13:56

    Handeln genomgår ett stålbad. Ett antal välkända aktörer har antingen gått i konkurs eller hamnat i rekonstruktion, eller är på väg dit. Detta beror på digitaliseringen och den aktör som inte skaffar sig en väl fungerade e-plattform illa kvickt bör förbereda sig på handelsdöden som skördar allt fler offer. Vakanserna ökar lavinartat och till och med på Drottninggatan gapar butikslokaler tomma.

    Textstorlek

    Dela med andra

    Ungefär så skulle man kunna sammanfatta de senaste månadernas (och årens) debatt om detaljhandeln och för den labile är slutsatsen om jordens förestående undergång väl inte helt orimlig att dra. Eller i bästa fall handelns stundande undergång. Handelsdöden är fruktad men det finns också rimliga förklaringar till denna utveckling och det passar sig nog med en lite mer nyanserad diskussion.

    Visst är det så att handeln genomgår ett stålbad och förvisso har vi sett ett antal konkurser och företagsrekonstruktioner inom handeln de senaste åren. Sannolikt kommer vi att se fler men frågan är om det enkom beror på digitaliseringen. En annan och ännu viktigare fråga är sedan: Är handelsdöden en smittsam epidemi som kommer att utplåna all handel?

    Handeln genomgår en självsanering
    Det korta svaret är väl att nej, det är den knappast. Snarare genomgår handeln en självsanering som förmodligen borde ägt rum för länge sedan. Notera att det framförallt är den fysiska handeln som drabbas och där är digitaliseringen givetvis en stort bidragande faktor då den har skapat förutsättningar för att utsätta den fysiska handeln för en konkurrens som den inte tidigare har lärt känna och som den inte har varit förberedd på.

    Tack vare olika prisjämförelsesajter är pristransparensen idag en helt annan än den tidigare varit; dels finns de flesta varupriser numera tillgängliga på olika webbsidor, dels kan vi komma åt informationen i realtid genom våra smarta telefoner. Likaså har nätet öppnat upp möjligheten att beställa varor från världens olika hörn till lägre priser än vad vi är vana vid. Det gäller dock att ha tålamod, då det kan ta några veckor att få leveransen. Allt det där kan vi vid det här laget. Summan av kardemumman är att den traditionella handeln, med butikslokal och stora fasta kostnader, befinner sig i en ny verklighet och verkar ha blivit tagen på sängen av digitaliseringen.

    Driver städernas utveckling
    Det innebär givetvis inte att all fysisk handel kommer att försvinna. Handel har historiskt varit den kanske enskilt viktigaste orsaken till det moderna samhällets framväxt, städerna har bildats och vuxit fram kring marknader och platser som av olika skäl var strategiskt belägna som handelsplatser och lite raljant kan man säga att städer och stadsdelar är formade utifrån handelns behov. Handeln är kanske det mest mänskliga av alla fenomen och det lär den förbli.

    Dessutom verkar det inte bättre än att själva handelskakan växer, ”problemet” är bara att det finns fler som vill ha en bit av kakan och de nya aktörerna är rimligtvis mer hungriga och behärskar dessutom de nya verktygen bättre. De sedan länge etablerade aktörerna har länge varit framgångsrika, vilket innebär att de är bekväma och invaggade i falsk säkerhet. Att säga att de inte tidigare utsatts för konkurrens vore att ta i men det var en konkurrens på deras egna villkor och på en marknad vars funktionalitet de behärskade till fullo. Många av dessa kommer att försvinna över de närmaste åren och ersättas av nya aktörer, men handeln kommer att bestå och med absolut största sannolikt öka. Många av de sedan länge etablerade aktörerna kommer att överleva – de som är agila i sitt sätt att arbeta, har skalfördelar och som kan hitta ett sätt att anamma den nya tidens handel med flera olika plattformar.

    De skickliga kommer att överleva
    Amerikanske citatmaskinen Mark Twain lär ha sagt en gång att ryktet om hans bortgång var grovt överdrivna. Detsamma gäller handelsdöden, den är överdriven. Handelsdöden är ingen världsomfattande epidemi utan snarare en evolutionsprocess av darwinistisk karaktär, där de starkaste, mest skickliga och adaptiva kommer att klara sig fint. Den är dessutom ett skolboksexempel på hur ny konkurrens påverkar en etablerad marknad och kommer sannolikt att användas som sådan i ekonomiundervisning i framtiden.

    Det bör betonas att självklart skall vi ha största respekt för den utveckling som nu äger rum. En utveckling som tvingar oss att ompröva vedertagna sanningar och modeller, likaså i fastighetsbranschen. Till den frågan får vi lov att återkomma efter sommaren.

    Trevlig sommar!

    Sverrir Thór

    1 kommentarer

    1. Marianne Qvick 2019-07-08

      Tack för en nyanserad artikel. Däremot måste vi våga samtala om hyresnivåerna kontra de verksamheter som bör finnas i ex. En stadskärna. Om branschen har stor webb konkurrans så kan man inte hålla butikerna levande. Notera ex leksaksbutiker, självdöda i centrala lägen? Då är det bättre att stänga ner och etablera sig som webbutik med låga lagerlokalskostnader. Det krävs bra kundunderlag för en god butiks servicegrad. I Göteborg skadades kundunderlaget av en så enkel sak som “brostängning”. Närmast kundunderlaget fick hundratals meter längre gångväg och massor av negativ information.detta tycks varken fastighetsägare eller politiken ta hänsyn till.

      Reply

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived