+
Detaljplaneområdet ligger på en ödetomt utmed Lönngatan i Malmö. Foto: Malmö stad
  • De ska bygga prispressade bostäder i Malmö

    PUBLICERAD 2019-07-03 AV Andreas Jennische
    UPPDATERAD: 2019-07-03 12:06

    “I ett tidigt skede öppnade vi för hyresrätter men eftersom första etappen sålde så bra har vi snarare öppnat för bostadsrätter”, säger Michel Fatehnia, vd på Kian Properties, till Fastighetsnytt.

    Textstorlek

    Dela med andra

    Kian Properties och AM1 Fastigheters förtätningsprojekt med prispressade bostadsrätter på en före detta ödetomt utmed Lönngatan i Malmö går vidare i en andra etapp. Det står klart sedan detaljplanen för Cykeln 14 och 15 nu vunnit laga kraft.

    Den första etappen innehöll 29 bostadsrätter byggda i trä. Försäljningen som gjordes på ritning, ett ovanligt grepp i Malmö, gick snabbare än väntat, berättar Michel Fatehnia för Fastighetsnytt.

    I den här etappen öppnar ni även för hyresrätter. Är det ett tecken på att marknaden för bostadsrätter viker?
    – Från början, i etapp 1, hade vi faktiskt tänkt att bygga hyresrätter också men eftersom den sålde så bra så blev allt bostadsrätter. Vi vill ha lite olika storlekar på lägenheterna och eftersom vi sysslar med affordable living och vänder oss till unga och andra som har svårt att komma in på bostadsmarknaden, så anpassar vi oss efter efterfrågan, säger Michel Fatehnia.

    Priser på under en miljon
    Bostadsrätterna i etapp 1 hade ett lägstapris på 795 000 kronor.

    – Produktionstakten är avgörande. Har vi en lång byggsträcka blir det svårare med bostadsrätter. Det är problematiskt om det dröjer för länge från det att man köpt till att man får flytta in, säger Michel Fatehnia.

    Bostadsrätterna i etapp 1 i kvarteret Cykeln är byggda i trä. Illustration: Kian Properties

    Framtagande av bygglovshandlingar inför bygglovsansökan inleds omgående. Ambitionen är att starta byggnation efter årsskiftet och att bostäderna kan stå klara under år 2021.

    Vilket bolag kommer att bygga?
    –Vi har kontaktat ett antal byggherrar men inga avtal är skrivna. I första etappen byggde vi i trä, den här gången blir det inte så på grund av detaljplanen.

    Var har ni kapat i kostnaderna för att lyckas bygga prispressat?
    – I alla led. Men generellt är de höga p-normerna en hög belastning för fastighetsutvecklare. Vänder man sig mot ungdomar så ser vi att det inte är så många som behöver bil. Vi har lyckats hitta uppgörelser med grannfastigheter till exempel, säger Michel Fatehnia.

    Andreas Jennische

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived