• Ikea: “Svårt att hitta större ytor”

    PUBLICERAD 2019-07-10 AV Teresa Ahola
    UPPDATERAD: 2019-07-11 11:04

    Textstorlek

    Dela med andra

    I maj öppnade svenska möbeljätten sitt första centrala varuhus i Paris. Men i Stockholm hindras utvecklingen av den svåra lokalbristen, enligt bolagets strategichef. 

    Ikea investerar minst 400 miljoner euro, motsvarande 4,4 miljarder kronor, de kommande tre åren i innerstadsbutiker i Frankrike. För ett par månader sedan öppnade heminredningsjätten upp portarna för sitt allra första varuhus i centrum, Ikea Paris La Madeleine.

    – Det här är ett helt nytt koncept som testas och varuhuset har haft tusentals besökare varje dag, säger Freddy Johansson, strategic initiative leader på Ikea Stockholm, till Fastighetsnytt.

    La Madeleine är betydligt mindre än vanligt med sina blott 5 400 kvadratmeter och saknar även parkeringsplats.

    När lanseras konceptet i Sverige?
    – Det vet vi inte ännu. Vi får utforska möjligheterna tillsammans med Inter Ikea Systems som äger koncepten. Beroende på vad de tycker och tillhandahåller för format så kan det absolut bli aktuellt med mindre varuhus i fler länder och städer. 

    Det är ett privatägt nederländskt detaljhandels- och finansbolag som äger de immateriella rättigheterna till Ikea och är franchisegivare till varuhusen.

    – Vårt globala mål är att komma närmare konsumenterna och därför vill vi först och främst dra lärdomar av våra konceptbutiker. Vi vet redan nu att konsumenterna uppskattar vår närvaro i innerstaden. De vill ha det så och därför lyssnar vi på dem. 

    Vad är den största utmaningen?
    – Det finns väldigt få tomma ytor på över 5 000 kvadratmeter i Stockholms innerstad. Det är svårt att hitta större ytor, men vi letar hela tiden. Ju förr vi löser problemet desto bättre, för centrala lägen känns helt rätt just nu.

    Vill ni äga eller hyra lokaler?
    – Vår strategi har alltid varit att bygga och äga eget. Men alla vill ju inte alltid sälja och därför hyr vi också. 

    Ikea har sedan länge tagit ett kliv bort från sin traditionella affärsmodell med jättevaruhus utanför stadskärnorna och satsar även i sin senaste strategi på konceptbutiker och fler digitala lösningar, samt hemleveranser.

    Teresa Ahola

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived