+
Butikskedjorna Clas Ohlson och Ur & Penn stämmer in i kritiken mot lokalhyrorna. Reinhold Lennebo på Fastighetsägarna anser att kritiken ska tas på allvar.
  • Kritiken växer mot butikshyrorna

    PUBLICERAD 2019-06-14 AV Teresa Ahola
    UPPDATERAD: 2019-06-17 14:02

    Clas Ohlson och Ur & Penn stämmer in på kritiken mot fastighetsägare om höjda hyror trots minskade kundströmmar. “Det är viktigt att fastighetsägarna tar frågan på allvar”, säger Reinhold Lennebo, vd på Fastighetsägarna.

    Textstorlek

    Dela med andra

    Missnöjet inom detaljhandeln mot höjda hyror växer och flera butikskedjor är oroliga för att den fysiska handelns attraktivitet kommer att sjunka i kundens ögon om inget görs.

    – Vakanta butikslägen skickar en direkt hänvisning till kunder att de ska vända sig någon annanstans. Ju mer utbudet i den fysiska handeln begränsas, desto mer självklart blir det för kunderna att klicka hem varorna i stället, säger Abed Al Saffar, vd på Ur&Penn i ett pressmeddelande.

    Han förväntar sig att fastighetsägare och hyresvärdar ska möta handlarna halvvägs i hopp om att rädda de fysiska butikerna.

    – Vi är förundrade över att många hyresvärdar aggressivt höjer hyrorna trots att trafiken sjunker och vakansgraden ökar. Nu när handeln också blir digital är det ännu viktigare att hyrorna anpassas för den nya verkligheten, kommenterar han.

    Annars kanske alla affärer inte överlever butiksdöden.

    – Vi i detaljhandeln behöver våra grannar, för varje butik som stänger så minskar relevansen för handelsplatsen och därmed trafiken för de butiker som är kvar.

    Samarbetet mellan hyresgäster och hyresvärdar befinner sig i ett mycket kritiskt läge, enligt Abed Al Saffar, vilket kommer att sätta sina spår på samtliga parter under en mycket lång tid framöver. Ur & Penn, Kicks och Clas Ohlson uppmanar därför nästan unisont fastighetsägare och hyresvärdar att reflektera över situationen.

    Finns en inbyggd konflikt
    Reinhold Lennebo, vd för Fastighetsägarna, håller med om att det finns utmaningar att lösa, men tycker inte att det här är rätt väg att gå.

    – Saker och ting blir lätt förstorade. Jag tror inte att hyror ska förhandlas via medier, det är helt meningslöst, utan man måste vara realist och se samtalen mellan parterna som den bästa vägen. De här butikerna har blåst upp det här på ett onödigt sätt, säger han till Fastighetsnytt.

    Han sticker samtidigt inte under stol med att det helt klart finns en inbyggd konflikt i hur man sätter hyror.

    Har ni statistik över hyrorna?
    – Nej, det håller företagen för sig själva.

    Men Fastighetsägarna gör med jämna mellanrum en barometer för att se hur företagen i branschen mår. Den senast studien från 2018 visar att fler fastighetsägare inom butikssektorn tror på en högre vakansgrad och har lägre förväntningar på hyresutvecklingen.

    – Men det är inte riktigt så enkelt som Clas Ohlson och de andra butikerna spelar upp, nämligen att lägre hyror räddar de fysiska butikerna.Det fungerar inte riktigt så.

    Reinhold Lennebo ser snarare problemet som strukturellt och som en följd av konsumenternas ändrade köpbeteende.

    – Fler handlar på nätet och det får givetvis konsekvenser för fastighetsägarnas kunder.

    Vad är lösningen?
    – Att man sätter sig ner tillsammans och tar fram nya lösningar. Det gäller att skapa attraktiva mötesplatser som lockar köpare och låta bli att kopiera lösningar som fungerar i storstaden. Det behövs fler lokala lösningar.

    Han säger att lågkonjunkturen inom butikssektorn länge varit känd för fastighetsbranschen som redan tagit fram en rad olika lösningar för att lätta lite på trycket. Han nämner AMF:s Lobby i Stockholm som ett sådant exempel.

    – Det är en ny form av affärsplats på Regeringsgatan där man undviker långa kontrakt och i stället jobbar med kortare, tremånaders kontrakt, med olika kunder i sitt hus. Det har slagit väldigt väl ut.

    Ett annat exempel är det som sker i Borås, där lokala handlare, fastighetsägare och kommunen tillsammans har anställt en person som ska utveckla nya affärskomplex för att utveckla handeln.

    – Det finns flera goda idéer och lösningen är att tillsammans titta på vad det finns för möjligheter, säger Reinhold Lennebo.

    Förs det även mer övergripande samtal?
    – Ja, jag har även själv varit inblandad i sådana samtal med Svensk Handels styrelse. Vi visste redan för ett år sedan att det här kommer att ske. Det är inte ett dugg konstigt.

    Han uppger sig vara väl medveten om att marginalerna och omsättningen för många butiker krymper just nu.

    – Det här sker på många ställen i dag och därför pågår många sådana här samtal på olika nivåer. Men det finns samtidigt butiker som rullar på och som det går bra för. Jag tycker därför att man ska vara försiktig med att generalisera och prata om butiksdöden, för det är inte riktigt så illa.

    Finns det några fler konkreta lösningar?
    – Clas Ohlson har exempelvis många olika fastighetsägare och kan diskutera olika lösningar tillsammans med dem för att se om man kan hitta mindre lokaler på vissa orter för att få ner hyran eller göra något annat.

    Handlare har även besittningsskydd och kan gå till Hyresnämnden om man inte upplever att man erbjuds en konkurrenskraftig hyra, tillägger han. Besittningsskyddet gäller även den som ska teckna kontrakt på nytt.

    – Man har rätt att sitta kvar i sin lokal som hyresgäst. Fastighetsägaren kan med andra ord inte hota med att vräka kunden genom att säga: “Om du inte betalar det här så får du flytta”.

    Det vanligaste är enligt honom dock att parterna själva kommer överens om vad som är en rimligt och marknadsmässig hyra.

    Hur ska man hjälpa de butiker som går på knäna?
    – Alla fastighetsägare för generellt sett en dialog med sina hyresgäster innan de ändrar hyreskontrakt. Men sedan måste man som handlare också förstå att prime-lägen, som Mood och Gallerian i Stockholm, har högre hyror.

    Han nämner även att det finns en omsättningsbaserad hyra på vissa kontrakt. Men då är frågan vad som räknas in i omsättningen?

    – Pratar vi bara om den fysiska handeln eller om nätbutiken också? För det sker en stor förändring även på den fronten i dag, så det finns en hel del frågor att samtala kring.

    Branschen har tio goda år bakom sig, men nu märker fastighetsägare enligt Lennebo att det sker en större rörelse just inom butikssektorn.

    – Det är viktigt att ha en lång horisont när man närmar sig frågan. Nu händer det något och det är viktigt att fastighetsägarna tar frågan på allvar.

    Teresa Ahola

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived