+
På tisdagen fick nya färjeterminalen i Värtahamnen i Stockholm en egen busshållsplats. Fastighetsägarna i området, med Kristina Alvendal i spetsen, driver på för spårväg. Foto: Andreas Jennische
  • Fastighetsägare driver på för spårväg till Värtan

    PUBLICERAD 2019-06-25 AV Andreas Jennische
    UPPDATERAD: 2019-06-25 16:17

    Den busshållsplats som invigdes på tisdagen är långt ifrån nog när det gäller att förse nya stadsdelen vid Värtahamnen i Stockholm med kollektivtrafik. Fastighetsägarna pressar på politiken för en ny spårdragning. Regiontrafikrådet öppnar för medfinansiering.

    Textstorlek

    Dela med andra

    Med blåsorkester och cupcakes invigdes den nya hållplatsen för buss 76 i Värtahamnen på tisdagsförmiddagen. Först nu blir det möjligt för resenärerna som kommer med Tallink och Silja Line att hoppa på bussen i direkt anslutning till terminalen, som stod klar redan 2016.

    – Äntligen! Vi har 4,5 miljoner passagerare per år. Det är ytterst förlösande att vi nu fått den här busshållplatsen närmare terminalen, säger Marcus Risberg, vd på Tallink Silja.

    En symbolisk start för resten
    Det har tagit tid att få den på plats. Hamnen har ett komplicerat gatunät och hållplatsen har krävt en nära samarbete mellan både Tallink Silja, Region Stockholm, Keolis och Stockholms stad.

    – En busshållplats är i det här fallet en symbol för något mycket mer än just en busshållsplats, säger trafikregionrådet Kristoffer Tamsons (M) till Fastighetsnytt.

    Värtahamnen ingår i ett av Stockholms största stadsutvecklingsprojekt och ska utvecklas från industri- och hamnområde till en stadsdel som fullt utbyggd väntas rymma cirka 2 400 bostäder och cirka 10 000 nya arbetsplatser.

    Kristina Alvendal som företräder 14 markanvisade fastighetsägare i området jobbar för att Värtahamnen ska få spårvagn i enlighet med det förslag som varit uppe för diskussion tidigare, där nuvarande spårvagnslinjen mellan Centralen och Strandvägen förlängs till Ropsten vid Värtahamnen.

    – Vi driver den frågan stenhårt. Spårtrafik driver värden på ett helt annat sätt, säger hon.

    Kommer ni att erbjuda medfinansiering för att få till en spårdragning?
    – Jag tror inte att vi kommer att behöva erbjuda en sådan. Jag räknar med att den frågan kommer upp ändå, säger Kristina Alvendal.

    Region Stockholm väntas presentera en ny utredning i höst som ska beskriva hur och på vilket sätt man ska trafikförsörja Norra Djurgårdsstaden och Värtahamnen.

    – Vi kommer att vilja pröva spårtrafik, men allt handlar om vad, hur och när det ska byggas bostäder och annat. Frågan om medfinansiering från fastighetsägarna kommer sannolikt att väckas i de samtal vi ska ha framöver, säger Kristoffer Tamsons.

    Andreas Jennische

    Visionsbild över Värtahamnen. Det vitmarkerade området är Valparaiso. Närmast i bild syns Södra Värtan.
    Bild: AIX Arkitekter och Suteki studios

    FAKTA: Byggstart väntas 2021
    Exploateringsområdet Värtahamnen är indelat i tre delar; Värtapiren, Valparaiso och Södra Värtan.
    Detaljplanen för det som kallas Södra Värtan etapp 1, cirka 1 100 bostäder samt kommersiella fastigheter i området precis söder om färjeterminalen, väntas gå ut på granskning i höst och antas under sista delen av 2020.
    Första byggstarten beräknas till 2021 då Bonnier Fastigheter och Niam börjar med sina kommersiella fastigheter i området.
    Övriga fastighetsägare i etapp 1:
    Abacus
    Borätt
    CA Fastigheter
    Erik Wallin
    HSB Bostad
    Mannersons
    Midroc
    Seniorgården
    TB Projekt Väst
    Veidekke Bostad
    Wallenstam
    Wallfast

    Etapp 2 i Södra Värtan och Valparaiso är inte markanvisade.
    Värtapiren med den nya färjeterminalen stod färdig 2016.

     

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived