+
Anna Heide. Foto: Elias Ljungberg.
  • “Social hållbarhet är en bra affär”

    PUBLICERAD 2019-05-15 AV Maria Nordlander
    UPPDATERAD: 2019-05-17 13:56

    Textstorlek

    Dela med andra

    Att arbeta med sociala frågor är också en bra affär, menar Anna Heide, affärsutvecklingschef på Fastighets AB Trianon. Men då måste man också våga arbeta långsiktigt.

    Utmaningarna för Malmö beskriver Anna Heide som stora, ett utanförskap med socioekonomiskt svaga och segregerade områden. Hon påpekar också att det märks på ett annat sätt i Malmö där de utsatta områdena, till skillnad från exempelvis Stockholm, ligger väldigt centralt och påverkar hela staden.

    – Om jag går på Drottninggatan i Stockholm märker jag inte av mycket av problemen medan det å andra sidan är väldigt påtagligt i en mindre stad som Malmö. Men vi behöver alla jobba med detta oavsett om det syns eller inte, säger Anna Heide.

    Anna Heides bana inom fastighetssektorn började med en trainee-tjänst på MKB år 2000 där hon snabbt hittade sin nisch inom förvaltning och hamnade i rollen som fastighetschef i Rosengård där de sociala frågorna blev en stor del av arbetet. Området präglas, likt andra socioekonomiskt svaga områden, av en hög arbetslöshet. Just jobbskapande åtgärder var något Anna Heide arbetade mycket med både på MKB och nu i Trianon, att få människor i arbete så att de för egen maskin kan efterfråga en bostad. Men i Trianon ställer man också krav på att de nya som flyttar in ska ha en inkomst.

    – Barnen behöver förebilder som går till jobbet på morgonen och inte sitter hemma hela dagen, annars ser de ingen mening i att själva sätta sig i skolbänken. Det gör det viktigt med inkomstkraven samtidigt som man jobbar underifrån med att få de som bor där in på arbetsmarknaden. Om man generaliserar grovt så är det en av anledningarna till att Rosengård sett ut som det gjort alla år, de som får det bättre flyttar och in kommer någon som har det sämre. För individen är det bra men “smittoeffekterna” i ett område blir så stora om du har låg sysselsättningsgrad och låga skolresultat, säger Anna Heide.

    Det är förstås inte svårt att förstå vikten av att arbeta med sociala frågor men som med så mycket annat brukar de starkaste incitamenten handla om pengar. Att få de som ska investera kapital att förstå att det också är en god affär. Anna Heide tycker att man knäckt koden i Trianon för att arbeta systematiskt med de sociala frågorna och också lyckats höja fastighetsvärdena. Att arbeta med sociala frågor och samtidigt vara affärsmässig står inte i motsats till varandra, menar Anna Heide. Det har också hänt mycket på marknaden inom detta område.

    – På 90-talet var MKB det enda bolag som jobbade med dessa frågor i Malmö. Det jag ser som skillnad i dag jämfört med när jag började 2000 är att det finns ett betydligt större intresse att jobba med detta. Så medvetenheten om att social hållbarhet tillsammans med fastighetsutveckling kan vara en bra affär har ökat. Det kostar ju en del pengar men jobbar man långsiktigt är det alltid en god affär, säger Anna Heide.

    En av utmaningarna är att lyckas hitta bra metoder för att mäta resultat. På miljösidan har man kommit en bit och i dag finns tydliga instrument för att se var vinsterna kommer ifrån. När det gäller de sociala frågorna är det otydligare, och därmed också svårare att övertyga investerare som gärna vill ha svart på vitt vad man investerar i. Just detta är man på väg att testa på allvar i Trianon när man ger sig på ett försök att ge ut sociala obligationer till ett värde av en halv miljard, något Fastighetsnytt tidigare skrivit om.

    Det handlar om ett tiopunktsprogram med arbetsskapande åtgärder med konkreta mål som att exempelvis minst 30 långtidsarbetslösa ska ha fått jobb under en fyraårsperiod eller att den totala arbetslösheten i området ska sänkas med 10 procent. Detta kombineras med nya lägenheter för låginkomsttagare samt ett antal miljö och energimål kopplat till FNs hållbarhetsmål/globala mål.

    – Det handlar både om miljöaspekter men också väldigt mycket de sociala aspekterna. De gröna obligationerna har funnits ett tag men att koppla det till det sociala är ganska nytt. Det som är svårt är att göra det mätbart och peka på exakt vilken insats som verkat för en viss förbättring. Men vi har satt tydliga mål som vi sedan kommer att följa upp, säger Anna Heide.

    Man har nu varit ute på roadshow till Oslo, Helsingfors och Stockholm för att försöka sälja in detta till investerare. Resultatet var, enligt Anna Heide, över förväntan.

    – Resultatet blev en väsentligt övertecknad obligation. Det har varit väldigt spännande då social utveckling och marknad inte riktigt mötts på detta sätt tidigare. Vi kommer nu också ha en kommitté som följer upp resultaten på årsbasis, för det gäller att vara väldigt precis när man talar med marknaden, säger Anna Heide.

    Mattias Fröjd

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived