+
Störst i Europa. Fullt utbyggd kommer Northvolts batterifabrik i Hedensbyn att täcka runt 20 hektar, ungefär lika mycket som 40 fotbollsplaner. Foto: Northvolt.
  • Mångmiljardsatsningen förändrar Skellefteå

    PUBLICERAD 2019-04-13 AV Maria Nordlander
    UPPDATERAD: 2019-04-15 16:44

    Artikeln är tidigare publicerad i Fastighetsnytt nummer 2, 2019.

    Textstorlek

    Dela med andra

    Northvolts planerade batterifabrik i Skellefteå är verkligen gigantisk. Investeringen på 30 miljarder ligger i topp i Sverige, fabrikens markbehov motsvarar 40 fotbollsplaner och antalet anställda när allt är i gång beräknas till 2 500 personer. Ett helt nytt Skellefteå växer fram i spåren av Northvolt.

    I centrala Skellefteå märks dock ännu nästan ingenting av det industriprojekt som kanske kan få samma betydelse i utvecklingen som de två projekt som hittills format staden: guldet och vattenkraften.

    Guldet, som upptäcktes för hundra år sedan och blev starten på Bolidens än i dag omfattande gruvbrytning och metallförädling i trakten.

    Vattenkraften, som byggdes ut på 1950- och 60-talet, och som genom åren varit rena guldkalven för kommunen.

    Northvolts jättelika batterifabrik skulle mycket väl kunna bli ett lika betydelsefullt steg i Skellefteås framtida utveckling.

    Men i dag märks alltså ganska lite av detta. Först när man tar sig några kilometer österut, till Hedensbyn där 40 000 träd avverkats på 100 hektar, ser man något av det som om bara fem år ska vara platsen för Europas största batterifabrik.

    Kommunen investerar 100 miljoner
    På en yta lika stor som ett gruvområde bearbetar stora maskiner sju dagar i veckan marken för att förbereda för fabriksbygget. Det är Skellefteå Kraft som låter jämna till marken och bland annat drar el, fiber och kylvatten till platsen.

    Kommunens insats – VA, detaljplanering och vägar – beräknas kosta 100 miljoner kronor, men då handlar det inte bara om Northvolt, utan om ett helt nytt industriområde med plats för många fler.

    – Northvolt blev mer en katalysator som påskyndade hela processen, säger Mikael Lindmark, projektledare för Skellefteå kommun och kraftbolaget.

    Han handplockades till projektet från bygget av den stora vindkraftparken i Blaiken i Lappland, och fungerar nu som den lokala motparten till Northvolt.

    Just vindkraftparken i Blaiken kan fungera som en måttstock på hur stor och krävande batterifabriken kommer att bli. De närmare 100 vindsnurrorna på fjället producerar årligen 700 gigawattimmar. Batteritillverkningen beräknas behöva nästan tre gånger mer. Varje år.

    – Northvolt blir en otroligt stor kund till oss på Skellefteå Kraft, konstaterar Mikael Lindmark.

    Han pekar ut var på det stora området de olika enheterna ska ligga, och visar på en medhavd och överskådlig ritning hur planen ser ut.

    Hittills följer man tidplanen och om allt går som det ska är all infrastruktur på plats i mars 2020. Men redan i höst räknar Lindmark med att kunna lämna över det som kallas etapp 1 och 2 till Northvolt.

    – Då ska de kunna börja bygga sina första två produktionslinjer, säger han.

    Hoppas kunna bygga till sommaren
    Redan nu har Northvolt klart med miljötillståndet för den första etappen, och någon gång under våren tror man att tillstånd nummer två ska vara klart.

    – Vi hoppas kunna börja bygga anläggningen under sommaren, säger Northvolts kommunikationschef Jesper Wigardt och fortsätter:

    – Ambitionen är att första delen av fabriken ska kunna tas i drift kring eller strax efter årsskiftet 2020-21.

    De två första linjerna ska tillsammans ha en produktionskapacitet på 16 gigawattimmar, vilket kräver massor av kylvatten och säker leverans av enorma mängder elkraft. Två av flera faktorer som till slut avgjorde till Skellefteås fördel i förhållande till andra intresserade kommuner.

    – Den stabila och stora tillgången till förnyelsebar elkraft till ett oerhört konkurrenskraftigt pris, spelade stor roll när vi skulle välja plats för fabriken. Vi ska bygga världens grönaste batterifabrik, säger Wigardt.

    – Men Skellefteå har också många andra fördelar, fortsätter han. Här finns också närheten till råmaterialet och kunnande kring mineraler, här finns lämplig mark och här finns en hamn som vi kan använda.

    Han kan också konstatera att det närmast naturlagsbundna motståndet som brukar dyka upp vid större industrietableringar, inte märkts av särskilt mycket i Skellefteå. De mest påtagliga störningarna är kännbara vibrationer i bostadsområdet Bergsbyn någon kilometer bort, som en följd av sprängningar i berget.

    I övrigt verkar skellefteborna mest nyfikna och glada över att deras stad valts ut för denna enorma satsning.

    – Många skelleftebor är väldigt engagerade och intresserade, säger kommunchefen Kristina Sundin Jonsson.

    På kartan i stadshuset är det aktuella området fortfarande grönt och skogsklätt, men redan i sommar kan bygget av den första av fyra enheter börja byggas. När allt är klart har Skellefteå förändrats för alltid, menar kommunchefen Kristina Sundin Jonsson.

    Från sitt kontor inne i stadshuset kan hon blicka ut över den utbyggda älv som genom åren försett kommunen med åtskilliga hundratals miljoner kronor. Och som nu alltså var en viktig faktor bakom att Northvolt valde just Skellefteå i kamp med många andra svenska kommuner.

    Kristina Sundin Jonsson minns telefonsamtalet från Northvolts vd Peter Carlsson i oktober 2017:

    – Vi visste ju att vi var nära, det var ju bara Västerås och Skellefteå kvar bland alla som visat intresse. Ändå kändes det förstås helt fantastiskt när han ringde.

    Firandet fick dock vänta tills efter presskonferensen i Stockholm då allt offentliggjordes. På plats då fanns också dåvarande näringsminister Mikael Damberg, något som visade på projektets storlek och nationella betydelse.

    Kommunchefen Kristina Sundin Jonsson drar sig inte för att jämföra batterifabriken med gruvorna och vattenkraften när det gäller påverkan på orten Skellefteå.

    – Northvolts batterifabrik kommer absolut att förändra Skellefteå. Vi kommer att få en massa nya invånare som behöver bostäder, skolor, förskolor och annan samhällsservice. Men också butiker, restauranger och annat som man behöver för att vilja bo och leva på en plats.

    Klarar ni den utmaningen? Det handlar ju om bara några få år.
    – Vi kommer att klara det. Northvolt kom precis efter att vi genomfört ett stort utvecklingsarbete, ”Skellefteå 2030”, där vi tillsammans med skellefteborna tagit fram en plan för vad som behövs för att vi ska växa som ort, säger Sundin Jonsson och konstaterar:

    – Northvolt är ett kvitto på att vi satsat rätt.

    Behov av tusentals nya bostäder
    Förutom markarbetena jobbar kommunen nu febrilt med att hitta bostäder till de runt 1000 byggjobbarna som med start i höst ska börja bygga batterifabriken. Bara det en rejäl utmaning.
    Nästa steg blir en än större utmaning: När batterifabrikens anställda börjar komma – sammanlagt 2 500 personer och kanske två, tre gånger så många med familjer – behövs tusentals nya bostäder.

    Hur ska Skellefteå klara detta?
    Kristina Sundin Jonsson ler och sitter lugn.

    – De kommande åren bygger vi 2 500 nya bostäder och i den fördjupade översiktsplan som snart kommer att tas finns lika många till. Vi kommer att bygga 5 000 nya bostäder under projekttiden, säger hon.

    – Men visst, utmaningarna är enorma och vi behöver vara många aktörer som medverkar.

    Frågan är ändå om det räcker, för med Northland lär också många andra företag och verksamheter vilja etablera sig i Skellefteå. Faktum är att det finns dem som redan nu gjort det – Dahlgrens Cementgjuteri har byggt en ny fabrik i just Hedensbyn.

    Och Tommy Alm som driver den närmaste livsmedelsbutiken, ICA Supermarket på Morön, säger till branschtidningen Market att satsningen ”kommer att öka vår omsättning med tio miljoner”.

    – Det kommer att ge positiva effekter redan i ett uppstartsskede när fabriken ska byggas. Vi är redo att snabbt ställa om och sälja mer färdigmat – förmodligen 50 till 100 fler portioner om dagen, säger Tommy Alm till Market.

    Men finns det då inga risker alls med Northvolts mastodontlika batterifabrik i Skellefteå? Historien visar ju på en hel rad med storvulna projekt som, inte minst i Norrland, lovat mer än de hållit.

    Är projektet med batterifabriken helt enkelt inte för bra för att vara sant?
    – Risker finns alltid, säger kommunchefen Kristina Sundin Jonsson. Men den här omställningen av hela världens fordonsflotta är helt nödvändig och stöttas av både industri och länder. De batterier som ska tillverkas i Hedensbyn kommer att behövas.

    Jesper Wigardt, kommunikationschefen på Northvolt, säger att allt går som planerat. Han känner inte heller någon oro kring det finansiella, trots ett investeringsbehov på hela 15 miljarder i första rundan och därefter kanske lika mycket till innan hela fabriken är färdig.

    – Risker finns med allt i livet, absolut. Men vi är övertygade om att det här bara är början på en enorm och nödvändig omställning som kommer att kräva stora investeringar. Enligt FN:s klimatpanel har vi bara tolv år på oss att ställa om.

    – Det behövs snarare många fler batterifabriker av samma slag i världen. Och ska vi inte bli helt beroende av Kina och Asien måste vi bygga fabrikerna också i Europa. Det inser både politiker, industri och investerare, säger Jesper Wigardt.

    Bertholof Brännström
    Frilansjournalist

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived