• Rött ljus för rivningar vid Stureplan

    PUBLICERAD 2019-02-06 AV Teresa Ahola
    UPPDATERAD: 2019-02-08 08:54

    Textstorlek

    Dela med andra

    På onsdagen meddelade stadsbyggnadsborgarrådet Joakim Larsson (M) att det nya blågröna styret stoppar vissa rivningar vid Sturekvarteret. Fastighetsägaren ADIA godkänner det nya förslaget. 

    För ungefär 1,5 år sedan var debatten om kvarteren runt Stureplan väldigt infekterad, men i dag är det muntrare tongångar. Planerna på att riva delar av kvarteret har nämligen omarbetats. 

    – Vi har sett åtta olika förslag under årens lopp. Nu har samtliga partier i det blågröna styret och ägarna lyckats nå en överenskommelse, säger stadsbyggnadsborgarrådet Joakim Larsson (M) till Fastighetsnytt.

    Han är framför allt nöjd med att Bångska palatsets flyglar ska bevaras, enligt det nya förslaget. 

    – För oss var det en viktig fråga och även ägaren tycker att det här är bra.  

    Charlotta Rosén, företrädare till fastighetsägaren ADIA, Abu Dhabi Investment Authority, säger att fem arkitekter arbetat hårt med revideringsarbetet det senaste året. 

    – Jag är jättenöjd med förslaget och ser fram emot att presentera det för allmänheten under våren. Vi har kämpat för att bygget ska överleva och har nu ett brett stöd för projektet. 

    Vilka punkter har ni fått ge vika för?
    – De två största förändringarna är att vi gör ett fullskaligt återskapande av Bångska palatset och restaurerar innergården som blir väldigt pampig. Jag tror att stockholmarna kommer att uppskatta det. Det andra är att vi får en starkare koppling på Humlegårdsgatan, med en ny entré.

    ADIA räknar fortfarande med att investera cirka 5 miljarder kronor på projektet, inklusive detaljplanekostnader.

    – Vi är beredda att betala även för allt nytt som har tillkommit. Inga skattemedel behöver spenderas på det här.

    Även nytt hotell, nya kontor och 40 hyresrätter ska byggas i kvarteret. 

    – Stockholms innerstad behöver fler hyresrätter och det är bra att de här bostäderna byggs på Grev Turegatan, säger Björn Ljung, Liberalernas fullmäktigeledamot i Stockholms stad.

    Men det är fortfarande oklart hur bostäderna kommer att förmedlas.

    – Jag kan tänka mig att en del går till Stockholms bostadsförmedling och resten via vårt egna kösystem. Men bostäderna kommer väldigt sent i projektet så vi har inte börjat titta på det ännu, säger Charlotta Rosén.

    Det nya förslaget innebär även att lastfaret mot Humlegårdsgatan, Stureplan 2 och Freys hyrverk ska bevaras. Däremot ska Freys flyglar från 1913 att rivas.

    – De byggdes om 1923 och ser inte bra ut, säger planarkitekten Susanne Stenfelt på stadsbyggnadsnämnden.

    Marmorhallarna öppnas också upp och får en helt ny tunnelbaneentré som ersätter dagens uppgång mot Birger Jarlsgatan.

    – Processen är förstås lång och jobbig, men måste göras eftersom fasaderna är väldigt gamla och förvanskade, säger Joakim Larsson (M).

    Första fasen kommer att inledas med att Sturehof och Hedengren flyttar in i Vasakronans fastighet, där SEB huserar, under genomförandetiden. 

    – Därefter kommer man att kunna riva parkeringshuset, som står för 70 procent av rivningsarbetet, säger Larsson. 

    Den 14 februari kommer stadsbyggnadskontoret att få i uppdrag att granska förslaget fram till juni. Under den tiden kan allmänheten komma med synpunkter som därefter behandlas i stadsbyggnadsnämnden i september. 

    – Vår ambition är att detaljplanen ska antas i höst så att projektet kan starta nästa år. 

    Arbetet beräknas pågå i sju år, vilket i så fall innebär att projektet blir klart tidigast år 2027. Två år senare jämfört med den ursprungliga planen.

    – Sturegallerian är öppen under den första ombyggnadsfasen. Gallerian och hotellet byggs om i fas två, säger Charlotta Rosén.

    ADIA ser som bäst över de olika byggfaserna med Skanska.

    Teresa Ahola

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived