+
Monica Burvik. Foto: Elias Ljungberg.
  • Hur står det till med handeln?

    PUBLICERAD 2019-02-14 AV Maria Nordlander
    UPPDATERAD: 2019-02-14 15:09

    Textstorlek

    Dela med andra

    Det har länge pratats om butiksdöd, e-handelns intåg och stadskärnorna som förlorar på det. Hur står det egentligen till med handeln idag? Frågan diskuterades under torsdagens Business Arena i Umeå.

    Handeln har på olika sätt länge varit en av städernas viktigaste inslag, men med externhandel och e-handel på frammarsch har de citynära delarna – inte minst i norra Sverige.

    Monica Bruvik är affärsutvecklare inom köpcentrum och fastigheter på HUI Research.

    – Vi går mot vårt 22:a år av tillväxt i detaljhandeln generellt. Vi är med andra ord vana vid att det går ganska bra för detaljhandeln, säger hon.

    Till skillnad från för 20 år sedan, sker det mesta av tillväxten idag på nätet. 2015 stod e-handeln för 23 procent av tillväxten, 2017 var motsvarande siffra 94 procent.

    Bland de 30 mest populära e-handelsajterna är 10 utländska nätbutiker, 7 av 30 är plattformsföretag som säljer andras varor, och bara 1 (H&M) är ett svenskt kedjeföretag.

    – Det kommer inte att bli ytterligare 21 år av tillväxt för den fysiska handeln. Det kommer att bli problematiskt, inte minst för fastighetsägarna som hyr ut lokalerna, säger Monica Bruvik.

    Redaktionen

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived