+
Foto: Dreamstime.
  • En attraktiv stad med stort (v)arv

    PUBLICERAD 2019-01-25 AV Maria Nordlander
    UPPDATERAD: 2019-01-28 16:33

    Textstorlek

    Dela med andra

    Karlskrona har likt Kalmar lämnat sin storhetstid som en av Sveriges viktigaste städer bakom sig. Blekinges residensstad kan även den kategoriseras bland dem som har varit på dekis men där det även nu arbetas idogt för att lyfta staden mot en ljusare framtid.

    För bara 200 år sedan var Karlskrona en av landets absolut största städer och hundra år dessförinnan fanns det storslagna planer på staden som ett nav i en större region där Sverige skulle ha en huvudroll. I stadens arkitektur finns det ett antal monument över stadens forna storhetstid och drömmar som aldrig besannats. Det innebär dock inte att allting är elände.

    Per Johansson, vd för Brinova som är ett av de fastighetsbolag som valt att satsa på Karlskrona, konstaterar att staden är motorn i Blekinge och att den har många kvalitéer som gör att Brinova, som nyligen noterades på Stockholmsbörsens huvudlista, vill investera där.

    – Karlskrona har ett väl fungerande näringsliv, tillväxt, bra serviceutbud, och utbildningar, bland annat på Blekinge tekniska högskola, samt goda tågkommunikationer, säger Per Johansson till Fastighetsnytt.

    Han tillägger att staden har ett rikt kultur- och naturutbud som kombinerat med de faktorer som nämndes ovan ger bra förutsättningar för fastighetsföretagande. Karlskrona är en attraktiv bostadskommun där man ser ett positivt återvändandebeteende, enligt Per Johansson.

    Befolkningsutvecklingen går alltså i rätt riktning, både i kommun och tätort. Så har det dock inte alltid varit. År 1970 bodde 33 873 själar i Karlskrona tätort och ett par decennier senare låg siffran på 30 091. Sedan dess har dock trenden varit positiv och ifjol var antalet invånare lite drygt 37 000. Samma trend visar befolkningsantalet i kommunen där det numera bor närmare 67 000 invånare efter att ha varit nere och vänt på 59 000 själar kring 1990.
    – Befolkningsprognosen för de kommande tio åren pekar på fortsatt behov för ytterligare bostäder i staden samt ökade investeringar i skolor, äldreboende, säger Per Johansson.

    Fortsatt behov för bostadsbyggande
    Det verkar också finnas en beredskap för detta, åtminstone av Karlskrona kommuns hemsida att döma där det listas upp en rad pågående detaljplaneprocesser.

    Vidare anser Per Johansson att Karlskrona är en attraktiv stad att bo i vilket skapar förutsättningar att locka specialistkompetens. Det i sin tur skapar förutsättningar för ett fortsatt bra näringsliv, med företag som Ericsson, Saab Kockums och NKT Cables, alla stora arbetsgivare i staden.

    Just varvsindustrin, med Karlskronavarven som ägs av Saab Kockums, har ända sedan stadens grundande varit en industri av största vikt i Karlskrona. Delar av de gamla varven finns numera listade på Unescos världsarvslista då de tillhör Örlogsstaden Karlskrona och ligger i stadens centrala delar.

    Per Johansson. Foto: Brinova.

    Per Johansson konstaterar att Brinova Fastigheter, vars affär är bostäder och samhällsfastigheter i södra Sverige, kommer att fortsätta investera i Karlskrona, främst i befintliga bostäder men även nyproduktion.

    – Vi har byggrätter som möjliggör för oss att uppföra cirka 100 bostäder. Sedan är vårt största projekt, bygget av Karlskrona nya arena, snart klart. Beräknad invigning av arenan är i mars 2019, säger han.

    Brinovas mål är att bli en av de ledande aktörerna inom segmenten bostäder och samhällsfastigheter, enligt vd:n.

    En framtida logistikhub?
    Som nämndes inledningsvis finns en hel del storslagna byggnader i Karlskrona, som var tänkt att bli ett nav i en större Östersjöregion med Sverige som en ledande kraft. Stadens strategiska läge vid havet, varifrån man skulle kunna kontrollera trafiken genom Östersjön, både mot öst och mot väst, gjorde att det blev en naturlig plats för en flottbas och där finns fortfarande militär verksamhet. Faktum är att Karlskrona idag är landets enda flottbas. Dessutom är Karlskrona ett växande logistiknav då närheten till kontinenten, och den naturliga rutten mellan Karlskrona och Gdynia i norra Polen, gör staden alltmer attraktiv som ett logistikläge. När den nya sidenvägen, som rutten från Ostasien in i Östeuropa kallas, utnyttjas fullt ut kan man eventuellt vänta sig att Karlskronas betydelse som logistikhamn kommer att öka.

    Därmed blir också tågförbindelserna till Malmö/Köpenhamn i väster och Växjö i norr alltmer viktiga för staden, liksom motorvägen E22 som sträcker sig Trelleborg via Malmö och Lund till Karlskrona och Kalmar och upp längs ostkusten till Norrköping. Infrastrukturen är en fråga av oerhörd vikt och när man ber Per Johansson nämna Karlskronas svagheter är det infrastrukturen som kommer upp.

    – Karlskronas geografiska position med långt till de stora befolkningsområdena och en i sammanhanget för dålig flygkapacitet, säger han.

    Där hänvisar han till Blekinges flygplats som ligger i Ronneby men menar samtidigt att för Brinovas del är de infrastrukturella svagheterna en styrka då bolaget är en lokal aktör med egen förvaltning och organisation på plats.

    Sverrir Thór

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived