+
Bild: Hyperloop One.
  • Framtidens tåg heter Hyperloop

    PUBLICERAD 2018-12-12 AV Maria Nordlander
    UPPDATERAD: 2018-12-14 10:41

    Textstorlek

    Dela med andra

    En resa från Stockholm till Helsingfors på en halvtimme kan bli verklighet redan om tio år. Det hoppas åtminstone Nordiska rådet och Peter Nisula, projektledare för Hyperloop. “Det här är ett snabbare, billigare och mer miljövänligt alternativ än höghastighetstågen”, säger han.

    Hyperloop har tagit fram ett helt nytt transportsystem där tågvagnarna flyter i luften några centimeter ovanför elektromagnetiska spår i en vakuumtunnel med minimalt luftmotstånd. På så sätt kan det ultramoderna snabbtåget uppnå samma hastighet som nuvarande flygplan, cirka 800 – 1 000 kilometer i timmen.

    – Det här är inte bara en vision längre, utan bygger på befintlig teknik som utvecklats rekordsnabbt på bara sex år. Nästa steg blir att certifiera tekniken som ett säkert transportmedel också, säger Peter Nisula, projektledare för Hyperloop i Finland. 

    Virgin Hyperloop One har ett testlaboratorium i Nevada, USA, där man testkörde en podd förra året och även har tagit fram en prototyp för passagerare. Men det återstår att se vad som händer med projektet. För Richard Branson, som investerat runt 1,8 miljarder kronor på projektet, lämnade nyligen sin ordförandepost på Virgin Hyperloop One, samtidigt som han sade upp majoriteten av sina anställda på testanläggningen. Sultan Ahmed bin Sulayem, med kopplingar till DP World, är ny ordförande och Jay Walderom, som har en bakgrund på MTR, vd.

    Peter Nisula förklarar att tekniken utvecklas av ett tjugotal olika bolag i flertalet länder, som Kanada, USA, Slovakien och Nederländerna, varav vissa har som mål att vara först ut med en kommersiell produkt. I Norden har FS Links tillsammans med Hyperloop One sedan 2012 arbetat för att bygga en tunnel mellan Helsingfors och Stockholm, vilket innebär att resan skulle kunna ske på en halvtimme.

    – Nästa steg blir att ta fram lämplig lagstiftning och bygga en testbana i Salo, säger Peter Nisula.

    En testbana i Salo, Finland, skulle blåsa nytt liv i staden, 11 kilometer från Helsingfors, som sedan Nokias glansdagar hamnat mer i skymundan.

    – Mobiler kan numera köpas för 20 euro styck från Kina och är ingen särskild innovation längre. Nu gäller det att på annat sätt försöka nyttja all den gedigna ingenjörskunskap som redan finns samlad på orten.

    Varför behövs en till testbana?
    – I Nevada testas bara teknologin med hjälp av ett 500 meter långt avloppsrör. Vi vill bygga vidare på det och ta fram ett certifierat transportmedel för passagerare.

    FS Links, Nordiska rådet, Ramböll och Hyperloop One har gjort studier som visar att tillverkningskostnaden för en hyperloop är minst 60 procent billigare jämfört med höghastighetståg.

    – Även driftskostnaderna är lägre då systemet inte påverkas av väderförhållanden, samtidigt som det låga lufttrycket i röret gör att poddarna kan flyttas mer energieffektivt.

    Foto: Hyperloop One.

    Stockholm – Göteborg på några minuter
    Trafikverkets beräkningar visar att den planerade höghastighetsbanan väntas ha en prislapp på 230 miljarder kronor och enligt utredningen skulle samma sträcka med hyperloop kosta mindre än 170 miljarder kronor.

    – Det är viktigt att förstå att de första prototyperna för hyperloop är dyra, men att kostnaden sedan sjunker markant, säger Nisula.

    Förhoppningen är därför att myndigheter i både Sverige och Finland, samt övriga nordiska länder, ska skrota planerna om att bygga höghastighetståg, som enbart når 300 kilometer i timmen, till förmån för hyperloop.

    – Det vore klokare att skippa mellanläget och satsa på framtidens teknik direkt.

    Tekniken skulle möjliggöra en resa från Stockholm till Göteborg på några minuter, samt från Sverige till Finland på en halvtimme. Ändå pågår det även i Finland diskussioner om att bygga en höghastighetsbana mellan Åbo och Helsingfors, vilket också skulle ta minst en timme.

    Samtidigt arbetar Salo stad, Ramböll och Hyperloop vidare med sina studier, enligt vilka det inte finns några som helst oöverkomliga hinder för att bygga ett hyperloop-spår mellan städerna i stället.

    – Det bästa vore om den offentliga sektorn också började intressera sig mer för hyperloop.

    Nordiska rådet uppmanar också samtliga transportministrar i Norden att ge bygget av testbanan grönt ljus för att påbörja testperioden, och vill utöver det återupprätta Nordiska transportrådet som avskaffades för några år sedan.

    – Det är viktigt att samordna framtidens transportinfrastruktur i Norden, säger organisationens ordförande Pyry Niemi, i ett pressmeddelande.

    Peter Nisula tror också att den typen av samarbete är nödvändigt för att Norden ska kunna positionera sig som en ledande region för innovativa och hållbara lösningar globalt.

    – Först måste de lagstiftande myndigheterna i Norden ta fram ett lämpligt regelverk för hyperloop, som godkänns av EU. Min förhoppning är att vi redan om ett år kan validera hyperloop som ett tryggt transportsätt.

    Teresa Ahola

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived