• Branschens chefer dåliga på hållbarhet

    PUBLICERAD 2018-11-29 AV Teresa Ahola
    UPPDATERAD: 2018-11-30 11:27

    Textstorlek

    Dela med andra

    Kunskapen om hållbarhet och leverantörernas arbete är låg eller obefintlig bland många chefer på Sveriges största bolag. Det visar en ny rapport från SB Insight. Allra värst är situationen i fastighetsbranschen som harvar i botten av totalrankingen. “Den höga nivån av okunskap är uppseendeväckande”, säger rapportbolagets vd, Erik Elvingsson Hedén.

    Drygt 60 procent av cheferna i samtliga branscher vet överhuvudtaget inte vad deras egna underleverantörer gör inom hållbarhet, särskilt när det gäller socialt ansvarstagande kring arbetsvillkor, antikorruption och jämställdhet. Det visar Sustainable Brand Index B2B som släpps för andra året i rad.

    – Beslutsfattarna sitter på mest pengar och har störst möjlighet att påverka positivt genom sina investeringar. Men vi ser att de inte hänger med, säger Erik Elvingsson Hedén, vd på SB Insight, till Fastighetsnytt. 

    Detta trots att hållbar utveckling är ett frekvent samtalsämne i dagens samhälle.

    Vad beror det på?
    – Jag tror att man lägger alltför mycket ansvar på bolagens hållbarhetschefer, både från köp- och leverantörssidan, trots att de har minst påverkan på affären.

    Han utvecklar att hållbarhetschefer mestadels kommunicerar sinsemellan, utan att prata direkt med de chefer som faktiskt ansvarar för inköp eller upphandlingar.

    – De för rätt kommunikation men till fel personer, vilket är ineffektivt och sker fortfarande trots att frågan diskuterats de fem senaste åren.

    Även fokusen på hållbarhetsredovisningen är onödigt stor, enligt rapporten.

    – Bara 3 procent av beslutsfattarna uppger att den är en relevant källa för deras inköpsbeslut.  

    Det som sticker ut lite extra är att fastighetsbranschen hamnar allra sist på listan, tillsammans med bolag inom försäkring, pension och telekom.   

    – Den höga nivån av okunskap är uppseendeväckande i överlag, oavsett bransch.

    Det finns förstås vissa undantag. NCC, Riksbyggen, Skanska och Vasakronan har exempelvis varit väldigt aktiva med att lyfta de här frågorna utåt i sin kommunikation.

    – Många fastighetsbolag gör väldigt mycket, inte minst kopplat till energi som är en stor fråga i branschen. Men generellt sett är branschen lågintensiv och inte särskilt kvalitativ i sin hållbarhetskommunikation gentemot kunder jämfört med andra.

    Hur påverkas branschen av det?
    – Eftersom man arbetar väldigt långsiktigt och knyter långa avtal så riskerar bolagen att fastna med projekt som inte alls är lika hållbara som de skulle kunna vara.

    Industri- och tillverkningsbranschen klarar sig bäst i jämförelsen och Hedén tror att det beror på att hållbarhetsfrågan är mer integrerad i affärserbjudandet.

    – Bygg- och fastighetsbolag har väldigt bra koll på sitt eget arbete, men det fallerar oftast i leverantörsledet som de vet alldeles för lite om.

    Många väljer helt enkelt pris framför hållbarhet, samtidigt som underleverantörer ofta används som Svarte Petter när något går snett, förklarar han. Men tror samtidigt att ett uppvaknande väntar bolagen redan nästa år.

    – Utvecklingen går i rasande fart och fler bolag måste höja kraven och konkurrenssätta sina leverantörer mer, både när det gäller privata och offentliga upphandlingar.

    Ett tydligt problem är att hållbarhetsfrågan initialt prioriteras i anbudsprocessen, men inte i längden.

    – För många blir ändå priset avgörande i slutändan och det är förstås också viktigt i en marknadsekonomi, men det ena behöver inte utesluta det andra. Hållbarhet fyller ett värde.

    Fakta om Sustainable Brand Index

    • Nordens största studie om hållbarhet.
    • Studien har genomförts sedan 2011 bland konsumenter och 2017 bland beslutsfattare. Målgruppen är exekutiva beslutsfattare med inköpsansvar på bolag med över 500 miljoner kronor i omsättning.
    • Studien genomfördes under september–november 2018.
    • Totalt intervjuades 1 000 beslutsfattare om 1o3 företags miljö- och sociala ansvarstagande, hur hållbarhet påverkar inköpsbesluten och hur de prioriterar hållbarhet internt.

    Källa: SB Insights

    Teresa Ahola

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

  • Ingen bra dag för hyresrätten

    Opinion I tisdags blev det offentligt. Hyresgästföreningen (HGF) och de tre kommunala bostadsbolagen i Stockholms stad presenterade uppgörelsen om Stockholmshyra. Enligt HGF var det en bra dag för hyresrätten. Vi är av en annan uppfattning. Uppgörelsen lovar inte gott för hyresrättens framtida roll i Stockholmsregionen.

  • Riksdagen slopar investeringsstöd

    Nyheter I och med att Riksdagen röstat fram Moderaternas och Kristdemokraternas statsbudget kommer den rödgröna regeringens omdiskuterade investeringsstöd till hyres/studentbostäder att försvinna.

  • Trophi utvecklar Arninge Station

    Fastighetsmarknad Trophi Fastighets AB, bygger Arninge Station – en byggnad om 35 000 kvadratmeter. Förutom station för Roslagsbanan kommer byggnaden innehålla handel och service. 

  • ANNONS
  • Atrium Ljungberg tillsätter regionchefer

    Rekrytering Atrium Ljungberg skapar två nya regionschefstjänster för Stockholm – region Nord/Väst och region Syd. Organisationsförändringen görs för att möta de stora uppdrag som bolaget landat den senaste tiden. 

  • Billing slutar som vd på Nordstjernan

    Rekrytering Tomas Billing lämnar posten som vd på Nordstjernan efter 20 år. Vice vd Peter Hofvenstam har utsetts till ny vd. 

  • “Förvånande om Riksbanken höjer räntan”

    Ekonomi Inflationsutfallet som presenterades av SCB på onsdagen, i kombination med BNP-utfallet och nedgången i hushållens konsumtion talar för att Riksbanken behåller reporäntan oförändrad vid räntebeskedet nästa vecka. Det spår SBAB:s chefsekonom Robert Boije. 

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived