• Branschens chefer dåliga på hållbarhet

    PUBLICERAD 2018-11-29 AV Teresa Ahola
    UPPDATERAD: 2018-11-30 11:27

    Textstorlek

    Dela med andra

    Kunskapen om hållbarhet och leverantörernas arbete är låg eller obefintlig bland många chefer på Sveriges största bolag. Det visar en ny rapport från SB Insight. Allra värst är situationen i fastighetsbranschen som harvar i botten av totalrankingen. “Den höga nivån av okunskap är uppseendeväckande”, säger rapportbolagets vd, Erik Elvingsson Hedén.

    Drygt 60 procent av cheferna i samtliga branscher vet överhuvudtaget inte vad deras egna underleverantörer gör inom hållbarhet, särskilt när det gäller socialt ansvarstagande kring arbetsvillkor, antikorruption och jämställdhet. Det visar Sustainable Brand Index B2B som släpps för andra året i rad.

    – Beslutsfattarna sitter på mest pengar och har störst möjlighet att påverka positivt genom sina investeringar. Men vi ser att de inte hänger med, säger Erik Elvingsson Hedén, vd på SB Insight, till Fastighetsnytt. 

    Detta trots att hållbar utveckling är ett frekvent samtalsämne i dagens samhälle.

    Vad beror det på?
    – Jag tror att man lägger alltför mycket ansvar på bolagens hållbarhetschefer, både från köp- och leverantörssidan, trots att de har minst påverkan på affären.

    Han utvecklar att hållbarhetschefer mestadels kommunicerar sinsemellan, utan att prata direkt med de chefer som faktiskt ansvarar för inköp eller upphandlingar.

    – De för rätt kommunikation men till fel personer, vilket är ineffektivt och sker fortfarande trots att frågan diskuterats de fem senaste åren.

    Även fokusen på hållbarhetsredovisningen är onödigt stor, enligt rapporten.

    – Bara 3 procent av beslutsfattarna uppger att den är en relevant källa för deras inköpsbeslut.  

    Det som sticker ut lite extra är att fastighetsbranschen hamnar allra sist på listan, tillsammans med bolag inom försäkring, pension och telekom.   

    – Den höga nivån av okunskap är uppseendeväckande i överlag, oavsett bransch.

    Det finns förstås vissa undantag. NCC, Riksbyggen, Skanska och Vasakronan har exempelvis varit väldigt aktiva med att lyfta de här frågorna utåt i sin kommunikation.

    – Många fastighetsbolag gör väldigt mycket, inte minst kopplat till energi som är en stor fråga i branschen. Men generellt sett är branschen lågintensiv och inte särskilt kvalitativ i sin hållbarhetskommunikation gentemot kunder jämfört med andra.

    Hur påverkas branschen av det?
    – Eftersom man arbetar väldigt långsiktigt och knyter långa avtal så riskerar bolagen att fastna med projekt som inte alls är lika hållbara som de skulle kunna vara.

    Industri- och tillverkningsbranschen klarar sig bäst i jämförelsen och Hedén tror att det beror på att hållbarhetsfrågan är mer integrerad i affärserbjudandet.

    – Bygg- och fastighetsbolag har väldigt bra koll på sitt eget arbete, men det fallerar oftast i leverantörsledet som de vet alldeles för lite om.

    Många väljer helt enkelt pris framför hållbarhet, samtidigt som underleverantörer ofta används som Svarte Petter när något går snett, förklarar han. Men tror samtidigt att ett uppvaknande väntar bolagen redan nästa år.

    – Utvecklingen går i rasande fart och fler bolag måste höja kraven och konkurrenssätta sina leverantörer mer, både när det gäller privata och offentliga upphandlingar.

    Ett tydligt problem är att hållbarhetsfrågan initialt prioriteras i anbudsprocessen, men inte i längden.

    – För många blir ändå priset avgörande i slutändan och det är förstås också viktigt i en marknadsekonomi, men det ena behöver inte utesluta det andra. Hållbarhet fyller ett värde.

    Fakta om Sustainable Brand Index

    • Nordens största studie om hållbarhet.
    • Studien har genomförts sedan 2011 bland konsumenter och 2017 bland beslutsfattare. Målgruppen är exekutiva beslutsfattare med inköpsansvar på bolag med över 500 miljoner kronor i omsättning.
    • Studien genomfördes under september–november 2018.
    • Totalt intervjuades 1 000 beslutsfattare om 1o3 företags miljö- och sociala ansvarstagande, hur hållbarhet påverkar inköpsbesluten och hur de prioriterar hållbarhet internt.

    Källa: SB Insights

    Teresa Ahola

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

  • Spår affärer för 150 miljarder 2019

    Fastighetsmarknad Trots att många spår lågkonjunktur och nedgångar har transaktionsmarknaden för fastigheter börjat starkt under 2019. Även om antalet avslut varit något färre än tidigare, har flera av dem varit stora. Mikael Söderlundh från Pangea och Newsecs Alexandra Lövgren spår ett starkt transaktionsår även 2019, bland annat genom ett antal större strukturaffärer. 

  • Säljer till staten för halv miljard

    Transaktioner Ratos säljer sin fastighet Stockholm Lejonet 4 i regeringskvarteren till staten. Man har sedan ett tag bedrivit förhandlingar med Statens Fastighetsverk och har nu nått en överenskommelse.

  • Negativ nettouthyrning för Castellum

    Börs Castellums förvaltningsresultat steg 9 procent i det första kvartalet med stöd av stigande hyresintäkter men nettouthyrningen var negativ till följd av svagare hyresmarknad.

  • ANNONS
    • Tre nya hyresgäster i Gamlestads Brygga

      Uthyrning väst Peab har tecknat tre hyresavtal i projektet Gamlestads Brygga i Göteborg. Hyresgästerna är godisbutiken 4-gott, Fastighetsbyrån och Pressbyrån. Colliers International har agerat rådgivare vid samtliga uthyrningar. 

    • Citycon rekryterar tre

      Rekrytering Citycon utökar inom uthyrning och rekryterar Tobias Rönnberg, Elias Söderström och Jonatan Westerblom. Samtliga kommer att arbeta med uthyrning av de kommersiella lokalerna i bolagets nio svenska köpcentrum. 

  • Tobias Bjurling ny CFO på Svevia

    Rekrytering Tobias Bjurling har utsetts till ny ekonomi-och finanschef på Svevia. Han efterträder Åsa Neving, som gått över till rollen som CFO på Bravida.

  • ANNONS
  • Diös förvaltningsresultat steg i kv1

    Börs Diös förvaltningsresultat ökade med 13 procent i det första kvartalet stärkt av ökade hyresintäkter och lägre kostnader. Delårsrapporten visar även att det Norrlandsfokuserade bolaget ökar investeringarna.

  • Ivana Stankovic till Svenska Hus

    Rekrytering, Syd Svenska Hus rekryterar Ivana Stankovic som regionchef i Skåne. Hon kommer närmast från Vasakronan, där hon varit affärsområdeschef i Malmö och Lund. 

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived