• Västlänken splittrar politiken före valet

    PUBLICERAD 2018-09-04 AV Teresa Ahola
    UPPDATERAD: 2018-09-05 09:17


    Textstorlek

    Dela med andra

    Det kontroversiella tunnelbygget rör fortsatt upp känslorna i Göteborg. Alliansen och de rödgröna vill inte stoppa bygget. Samtidigt ökar stödet för de tre partier som vill stoppa Västlänken, enligt en lokal opinionsmätning.

    I maj togs första spadtaget för Västlänken, en åtta kilometer lång järnväg i Göteborg centrum som väntas bli klar 2026. Men redan vid själva ceremonin dök demonstranter upp med skyltar och megafoner för att protestera mot bygget. 

    Johannes Hult (S), vice ordförande i byggnadsnämnden, tycker inte det är särskilt överraskande med tanke på hur debatten kring projektet sett ut sedan starten. Politikerna har bland annat fått kritik för att inte ha förankrat beslutet tillräckligt från början. 

    – Göteborgarna har starka känslor och tycker gärna till om saker och ting, vilket är ett gott tecken på en livaktig demokrati med dialog, diskussion och debatt.

    Han erkänner samtidigt att tunnelbygget upprört betydligt fler människor än vanligt.

    – Nu måste vi möta kritiken, lyssna på folk, ta diskussionerna och förklara varför vi bygger. Demokrati handlar även om genomförandet av beslut, vilket vi ser nu. 

    Han tillägger att Västlänken är en mycket liten del av Västsvenska paketet och klubbades igenom med bred politisk majoritet redan år 2009.

    Vad handlar kritiken om?
    – Det finns olika skäl. Men många glömmer bort att den senaste folkomröstningen handlade om trängselskatten, inte om Västlänken.

    Den känsliga frågan hör alltså ihop med det faktum att en majoritet av göteborgarna, 57 procent, röstade nej till trängselskatten år 2014 och att politikerna trots det valde att behålla trängselskatten, bland annat för att skjuta in 14 miljarder kronor till Västsvenska paketet som kostar sammanlagt 34 miljarder kronor. Notan för Västlänken beräknas landa på 20 miljarder kronor.

    Resterande summa går till bygget av Marieholmstunneln och nya Göta Älv-bron, samt kollektivtrafiksatsningar. Staten skjuter till 17 miljarder av ordinarie anslag och övriga finansiärer tre miljarder. Det visar siffror från Trafikverket.

    – Det är en omfattande satsning med stort statligt stöd. Även många kommuner runt Göteborg är med och bidrar, säger Johannes Hult (S).

    Med bara några få dagar före valet poppar konsekvenserna av de tidigare politiska besluten upp starkare än någonsin. GP/Sifos senaste opinionsmätning visar att 31 procent av väljarna skulle rösta på de tre partier som är emot Västlänken. 18,9 procent skulle rösta på Demokraterna, 9,9 på Sverigedemokraterna och 2,2 på Vägvalet.

    29,7 procent skulle rösta på Alliansen och 34,3 procent på de rödgröna, enligt mätningen.

    Det minsta uppstickarpartiet, Vägvalet, hoppas på en bred majoritet efter valet för att kunna riva upp avtalet med regeringen om Västlänken. Partiet vill stoppa bygget och avskaffa trängselskatten.

    – Vi vill hellre utöka kollektivtrafiken kraftigt. Hur ska folk åka annars? Det får inte plats med fler bilar, säger partiledaren Claes Westberg.

    Ändå är planen att utöka kollektivtrafiken först 2032, förklarar han vidare.

    – Västlänken kommer inte att ge något för den lokala trafiken, utan man tycks förlita sig på att folk ska cykla, och linbanan är en rolig men dyr lösning. Vi hade fått mer för pengarna genom att satsa på fler spårvagns- och busslinjer.

    Göteborgs stad och Trafikverket hävdar dock raka motsatsen när det gäller Västlänken.

    “Det blir möjligt att åka direkttåg mellan Partille och Haga, eller mellan den planerade stationen i Brunnsbo och Korsvägen. Resor som i flera fall kommer att gå snabbare än vad det tar när man åker spårvagn eller buss motsvarande sträckor idag. På så sätt blir Västlänken ett tillskott till den lokala kollektivtrafiken”, står det på stadens hemsida.

    Och så här skriver Trafikverket:

    “Västlänken underlättar resandet i Göteborg och Västsverige. Skapar plats för fler tåg. Minskar sårbarheten i järnvägssystemet. Gör det möjligt att åka tåg till fler platser i Göteborg”.

    Teresa Ahola

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived