• Lidl bygger 3 000 bostäder

    PUBLICERAD 2018-09-07 AV Teresa Ahola
    UPPDATERAD: 2018-09-07 16:48

    Textstorlek

    Dela med andra

    Tyska matvarujätten Lidl planerar att bygga tusentals bostäder och en grundskola i London. Fastighetsnytt har tagit reda på om det kan bli aktuellt i Sverige också. 

    Men Thomas Brattlöw, fastighetsdirektör för Lidl i Sverige, gör tummen ned. Av det enkla skälet att kollegorna i Storbritannien har kommit mycket längre. 

    – London har hög befolkningstäthet på många ställen, vilket innebär att de som överhuvudtaget vill bygga på marknaden måste vara mer kreativa.

    Det skifte som skett i Sverige handlar enligt honom snarare om att kommuner vill riva butiker i attraktiva lägen för att bygga bostäder.

    – Visst, vi kan förstås gå med på det, men har i sådana fall begärt ytterligare ett butiksläge som grädde på moset.

    Har förslaget gått hem hos politikerna?
    – Nej, vi har fått väldigt svag respons.

    Varför bygger ni inte bostäderna själva?
    – Vi har tittat på det, men vår grej är inte att vara bostadsutvecklare. Det är mer logiskt att hitta en samarbetspartner som köper byggrätten av oss. Vi har inte tillräckligt med resurser.

    Han upplever däremot att Lidl i Sverige har blivit mer positiv till olika typer av fastighetsprojekt jämfört med för tio år sedan.

    – Vi är mer flexibla när vi letar fastigheter och nya butikslägen. Vi bygger allt oftare butiker i bostadshus och målet är att öka antalet butiker från 173 till 200 fram till 2020. 

    Men det finns alltså än så länge inga som helst planer på att följa sina brittiska kollegors fotspår, som varit bostadsutvecklare sedan 2008 och nu utökar sitt engagemang genom att bygga kontor, en grundskola, hotell och minst 3 000 bostäder, enligt The Guardian.

    Tesco och Sainsbury är två andra matvarukedjor som är inne på samma spår. Tesco har byggt hundratals bostäder över sina butiker i Woolwich, sydöstra London och Streatham i sydväst, medan Sainsbury medverkade i byggandet av 700 hem i Nine Elms, nära Vauxhall i sydväst, samt satsar 200 miljoner pund för att bygga 683 bostäder i Redbridge, östra London. En fjärde aktör, Morrisons, vill i sin tur bygga närmare 600 bostäder i samband med ombyggnationen av sin butik i Camden, norra London, enligt The Guardian.

    – Att ha människor ovanför affären är inte en dålig sak. Det betyder att du har en klar kundbas, säger Tom Edson, stormarknadsexpert på Colliers, till tidningen.

    Lidl i London satsar huvudsakligen på att bygga prisvärda bostäder i nära anslutning till sina butiker. Under ledning av Christian Härtnagel, vd i Storbritannien, har bolaget exempelvis utvecklat 476 bostäder i Alperton, varav hälften ligger vid butiken, samtidigt som man bygger sex bostäder ovanför sin butik i Dartford, Kent, och ännu fler i Epsom, Surrey, skriver The Guardian.

    Nybildade fastighetsbolaget Cibus Nordic Real Estate, som fokuserar på dagligvarubutiker och lanserades på Stockholmsbörsen i mars, ser också fördelar med det här upplägget.

    – Vi är intresserade av att ha bostäder på samma tomt eftersom det ger bra köpunderlag för butiken. Men vi väljer, precis som Lidl i Sverige, hellre att samarbeta med bostadsutvecklare, säger styrelseordförande Patrick Gylling.

    Handelsexperten Kathrine Heiberg, vd för Reteam Group, förklarar att det handlar om ett paradigmskifte, där bland annat e-handeln ställer högre krav på handlarna som behöver nya strategier för sin egen överlevnad.

    – Konsumenter har blivit bekväma och handlar helst i områden som de redan passerar dagligen. Det är därför nödvändigt för butikerna att söka sig närmare boende och erbjuda tilläggstjänster eller bygga bostäder kring butikerna och skapa nya stadsdelar. 

    Teresa Ahola

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived