+
  • Blandning är ett vinnande koncept

    PUBLICERAD 2018-09-19 AV Maria Nordlander
    UPPDATERAD: 2018-09-19 17:24

    Textstorlek

    Dela med andra

    Kraven på en modern organisation som lämnat det traditionella, hierarkiska ledarskapet bakom sig blir allt viktigare. Vilka trender ser de höga cheferna själva? Frågan diskuterades under Business Arenas inledning på onsdagsmorgonen.

    Ett bra ledarskap krävs numera för att locka, och behålla, personal i ett alltmer entreprenörsdrivet näringsliv, med en högkonjunktur i ryggen som gör att kompetensen kan välja och vraka. Hur viktigt är det att anpassa sig och hänga med på tåget?

    I en panel bestående av Isabella Löwengrip, entreprenör, företagare och grundare av Löwengrip Invest, Amelia Adamo, grundare och  Senior Editor på M Magasin och Christina Saliba, Founder av Invest In Her, diskuterades det moderna, och mer traditionella, ledarskapets för- och nackdelar.

    “Alla ska veta vart vi ska”
    Isabella Löwengrip har drivit bolag sedan hon var 16 år gammal, och säger att det såklart har gått lite upp och ned under åren. Idag har hon 70 anställda och en omsättning på 140 miljoner kronor.

    – Jag vill ha ett medvetet bolag där alla anställda vet var vi ska. Vi försöker vara så agila att alla vet vad man kan ta kommando över. Vi är 70 personer, vi kan inte ha 10 procent som inte tar kommando, säger hon.

    Amelia Adamo kallar sig själv för en “old school” ledare. Hon plockar fram en pekpinne ur fickan och säger:

    – Jag pekar med hela handen, hela armen. Ett underbart odemokratiskt ledarskap som har fungerat väldigt bra.

    Isabella Löwengrip menar att hon visserligen också använder handen, men på ett annat sätt.

    – Vi har en stark visionär, oftast jag, som pekar ut ett mål. Men på vägen dit är det viktigt att alla är med och tar fram planen för hur vi ska ta oss dit. Det är också viktigt att jag som ledare inte kan sitta på alla svar, utan att vi bygger bolaget tillsammans. Det gör också att människor känner sig som en del av bolaget.

    “Hitta människor som är smartare än du”
    Christina Saliba, som startat många bolag under sin karriär, menar att hon i alla sina organisationer jobbar mycket med värderingsarbete, för att skapa gemensamma värderingar på bolagen. Bland annat handlar det om hur man hanterar kritik och/eller feedback.

    – När vi pratar om framtidens ledarskap kan man se tillbaka, förr vågade man inte prata om sina misslyckanden, nu handlar det ständigt och hela tiden om feedback. Jag har också en princip i mitt ledarskap: att alltid anställa människor som är smartare än mig själv. Det fanns en tid när jag trodde att jag var bäst på allting. En av de viktigaste egenskaperna som ledare är att hitta människor som är smartare och bättre ledare. Man måste också låta medarbetarna bygga sig själva – man måste våga ge det utrymmet. Folk måste få förverkliga sig själva genom jobbet.

    En annan viktig del i ledarskap är enligt Amelia Adamo att man ska se olika åldersgrupper och inte bara, som hon säger “fokusera på 27-åringarna”.

    – Den yngre generationen är annorlunda. De förväntar sig mycket direkt, de har inte förstått att en arbetsplats är som en trappa. Jag tycker att de får bevisa att de är duktiga först.

    Isabella Löwengrip, som ofta anställer unga människor men som också har en vice vd som är 69 år, håller inte riktigt med.

    – För första gången har vi unga ett övertag, vi kan saker som de äldre inte kan. Istället för att försöka trycka ned den glädjen försöker jag istället få anställda att se oss som en trampolin. Vad är alternativet? Man måste anpassa sig efter hur samhället ser ut.

    Maria Nordlander

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived