+
  • Ljummen marknad med logistikfastigheter

    PUBLICERAD 2018-08-10 AV sverrirthor
    UPPDATERAD: 2018-07-18 14:47

    Textstorlek

    Dela med andra

    Efter att ha varit ett relativt hett segment ifjol, i synnerhet under andra halvåret, har logistikfastigheter varit ett ganska kallt, eller i bästa fall, ljummet sådant på transaktionsmarknaden hittills i år. Statistik som Pangea Property Partners sammanställt, och Fastighetsnytt tagit del av, visar att under första halvåret 2018 uppgick volymen i transaktioner med logistikfastigheter till 905 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 4 miljarder under första halvåret ifjol och 5,9 miljarder under andra halvåret.

    Logistik har, som bland annat framkommit hos Fastighetsnytt, varit ett hett segment under en längre period. Även på börsen har det varit ett hett segment och givit bra avkastning hittills år och det finns inte mycket som tyder på att det kommer sluta vara så. Normalt utgör logistikfastigheter någonstans mellan 5-10 procent av den totala årsvolymen på transaktionsmarknaden men hittills i år uppgår volymen till 1,2 procent. Anledningen till den ”vikande” transaktionsmarknaden är  att det knappt finns några objekt att köpa, enligt Mikael Söderlundh, analyschef på Pangea.

    – Det är en liten sektor där inte många objekt funnits ute till salu på sistone. Det finns gott om köpare och nyproduktionen har ökat men det mesta är byggt på beställning och kommer inte ut på transaktionsmarknaden, säger han till Fastighetsnytt.

    Han tillägger att det finns några större objekt till salu och att några av dessa affärer sannolikt kommer att stängas i början av hösten.

    – Jag tror att det kommer att bli ett uppsving i marknaden till hösten och att årsvolymen blir ganska normal när vi summerar ihop året, säger Mikael Söderlundh.

    Sverrir Thór

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

  • Framtidens tåg heter Hyperloop

    Infrastruktur En resa från Stockholm till Helsingfors på en halvtimme kan bli verklighet redan om tio år. Det hoppas åtminstone Nordiska rådet och Peter Nisula, projektledare för Hyperloop. “Det här är ett snabbare, billigare och mer miljövänligt alternativ än höghastighetstågen”, säger han.

  • Riksdagen slopar investeringsstöd

    Nyheter I och med att Riksdagen röstat fram Moderaternas och Kristdemokraternas statsbudget kommer den rödgröna regeringens omdiskuterade investeringsstöd till hyres/studentbostäder att försvinna.

  • Trophi utvecklar Arninge Station

    Fastighetsmarknad Trophi Fastighets AB, bygger Arninge Station – en byggnad om 35 000 kvadratmeter. Förutom station för Roslagsbanan kommer byggnaden innehålla handel och service. 

  • ANNONS
  • Atrium Ljungberg tillsätter regionchefer

    Rekrytering Atrium Ljungberg skapar två nya regionschefstjänster för Stockholm – region Nord/Väst och region Syd. Organisationsförändringen görs för att möta de stora uppdrag som bolaget landat den senaste tiden. 

  • Billing slutar som vd på Nordstjernan

    Rekrytering Tomas Billing lämnar posten som vd på Nordstjernan efter 20 år. Vice vd Peter Hofvenstam har utsetts till ny vd. 

  • “Förvånande om Riksbanken höjer räntan”

    Ekonomi Inflationsutfallet som presenterades av SCB på onsdagen, i kombination med BNP-utfallet och nedgången i hushållens konsumtion talar för att Riksbanken behåller reporäntan oförändrad vid räntebeskedet nästa vecka. Det spår SBAB:s chefsekonom Robert Boije. 

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived