+
Mia Wahlström.
  • Ekosystem är det nya svarta

    PUBLICERAD 2018-08-15 AV Maria Nordlander
    UPPDATERAD: 2018-08-16 12:33

    Textstorlek

    Dela med andra

    För nära nog tio år sedan hade jag förmånen att driva Stadstrender – en global studie med syftet att identifiera framgångsfaktorer för framtidens städer. En av dessa framgångsfaktorer var samverkan, det vill säga att staden ska samverka mer med akademi, näringsliv, invånare och med andra städer/länder. Mer specifikt konstaterade vi att städer borde hitta nya nätverk, arenor och former för samverkan samt löpande utveckla samverkansprocessen.

    Nu, snart ett årtionde senare, slås jag över hur rätt vi hade. Samverkan har blivit svaret på det mesta – inte minst hur vi ska anpassa och justera våra verksamheter, organisationer och affärsmodeller till digitaliseringen. Men, samverkan säger man inte längre – nu talas det istället om. Ekosystem är det nya svarta, inte bara i innovativa digitala branscher utan även i exempelvis samhällsbyggnadssektorn (och vi brukar ju inte precis kunna skryta med att vara först med det nya…).

    Skillnaden mellan ”traditionell” samverkan och samverkan i ekosystem är att aktörerna i ekosystemet är på samma nivå och arbetar mot samma mål. Ingen är den andras kund eller leverantör, ingen aktör är en isolerad del av värdekedjan. Istället kan alla vinna på att samarbeta mot ett gemensamt mål. Tänk en fastighetsutvecklare som vill utveckla världens bästa handelsplats. Istället för att ingå avtal med var och en av ett otal olika aktörer (entreprenörer, arkitekter, designers, konsulter, planerare, kommun, etcetera) och själv ta en stor del av risken i projektet, så är tanken att de bästa och viktigaste intressenterna tillsammans skapar en gemensam vision och målbild om vad som ska åstadkommas. Sedan får alla genomföra den del de är bäst på.

    Utmaningen är förstås affärsmodellen: hur ska kostnader och framtida vinster fördelas? Här måste varje organisation naturligtvis göra sin egen analys, men generellt så är det viktiga att fråga sig hur stor vinst vi kan skapa tillsammans istället för hur mycket vi kan få ut av den här affären. I globaliseringens och digitaliseringens kölvatten, när kraven på utveckling och innovation är extremt höga och utmaningarna stora – blir förmågan att forma strategiska, värdeskapande nätverk avgörande för att överleva och lyckas. Om vi ska kunna utveckla hållbara städer och samhällen som, liksom havets korallrev, kan erbjuda både skydd och näring till sina invånare samt erbjuda goda levnadsförhållanden för tillväxt, då måste vi förändra vårt sätt att driva verksamhet och göra affärer. Om vi lyckas kanske vi inte bara räddar företaget från att bli en relik över en tidsålder som man kommer att titta tillbaka på med fasa och nostalgi, utan vi kanske faktiskt räddar vår planet…..?

    Mia Wahlström
    Konsult avdelningen strategisk samhällsanalys, Tyréns

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived