+
Foto: Dreamstime.
  • Regeringen godkänner storstadsavtalen

    PUBLICERAD 2018-06-28 AV Mattias Fröjd
    UPPDATERAD: 2018-06-28 14:16

    Textstorlek

    Dela med andra

    Regeringen har beslutat att godkänna avtalen om finansiering och medfinansiering gällande infrastruktur och åtaganden för bostadsbyggande enligt Sverigeförhandlingen. Totalt handlar det om investeringar på 42 miljarder i kollektivtrafiksatsningar samt åtaganden för 193 130 bostäder.

    I början av juni presenterade regeringen en nationell plan för infrastrukturen för åren 2018–2029. Det är en satsning på totalt 700 miljarder kronor. Regeringen har nu tagit beslut om flera av de avtal som gäller storstäderna i enlighet med Sverigeförhandlingen.

    Stockholm
    I Stockholm handlar det om fyra kollektivtrafikobjekt och totalt 100 370 nya bostäder.

    Stockholms läns landsting bygger ut tunnelbanan mellan Älvsjö och Fridhemsplan till en investeringskostnad på 12,6 miljarder kronor. Tunnelbanan får sex stationer: Älvsjö, Östberga, Årstafältet, Årstaberg, Liljeholmen och Fridhemsplan. Stockholms stad åtar sig att bygga 48 000 bostäder.

    Stockholms läns landsting bygger ut Spårväg syd mellan Flemingsberg och Älvsjö till en investeringskostnad på 4,2 miljarder kronor. Spårvägen kommer att gå via Masmo, Kungens kurva, Skärholmen, Segeltorp och Fruängen. Huddinge kommun åtar sig att bygga 18 500 bostäder.

    Stockholms läns landsting förlänger Roslagsbanan från Universitetet i tunnel via en ny station vid Odenplan och vidare till T-centralen. Investeringskostnaden är 7,1 miljarder kronor. Täby kommun åtar sig att bygga 16 200 bostäder, Vallentuna kommun 5 650 bostäder, Österåker kommun 7 020 bostäder och Stockholms stad 500 bostäder.

    Stockholms läns landsting bygger en ny tunnelbanestation vid Hagalund mellan stationerna Arenastaden och Hagastaden till en investeringskostnad på 1,2 miljarder kronor. Bygget av tunnelbanestationen Hagalund sker samlat med utbyggnaden av Gula linjen. Solna stad åtar sig att bygga 4 000 bostäder.

    I avtalet ingår även fordon och depå omfattande 5,1 miljarder kronor.

    Malmö
    I  Malmö handlar det om åtta bussobjekt och Malmöpendeln – Lommabanan etapp 2 samt 28 550 nya bostäder i storstadsområde Malmö. Sammantaget har objekten en investeringskostnad på 3 983 miljoner kronor. Malmö stad och staten investerar 3 210 miljoner kronor i bussobjekten. Malmöpendeln finansieras gemensamt av staten, Malmö stad och Region Skåne med totalt 200 miljoner kronor.

    Göteborg
    I Göteborgs Stad omfattar satsningen fyra kollektivtrafikobjekt  samt 45 680 nya bostäder i Göteborg. Spårväg och citybuss Norra Älvstranden (centrala delen Linnéplatsen-Lindholmen-Brunnsbo), Linbana Järntorget-Wieselgrensplatsen, Citybuss Backastråket och Citybuss Norra Älvstranden (västra och nordvästra delen).

    Göteborgs Stad, Västra Götalandsregionen och staten investerar tillsammans 7 000 miljoner kronor i kollektivtrafikobjekten. Staten medfinansierar med 3 220 miljoner kronor.

    Lund och Helsingborg
    Sverigeförhandlingens avtal med Lunds kommun och Helsingborg omfattar 18 530 nya bostäder och satsningar på spårväg och Bus Rapid Transit-linjer (BRT) för drygt 1,5 miljard kronor.

    Totalt 776 miljoner satsas på Spårväg Lund C -ESS där staten medfinansierar med 74,5 miljoner kronor.

    I Helsingborg satsas 353 miljoner till två BRT-linjer varav staten medfinansierar med 176,5 miljoner kronor

    Utöver kollektivtrafik och bostäder ingår också ett antal cykelåtgärder i alla storstadsregioner.

    Redaktionen

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived