+
Björn Siesjö. Foto: Elias Ljungberg.
  • Identitet på lina

    PUBLICERAD 2018-06-11 AV Maria Nordlander
    UPPDATERAD: 2018-06-11 16:19

    Textstorlek

    Dela med andra

    Göteborg närmar sig nästa stora jubileumsår. För Björn Siesjö, stadsarkitekt i Göteborg, är förhoppningen att staden kan förnya sin identitetTätare och mer sammanhängande är receptet och förhoppningen finns också om en linbana lagom till 400-årsjubileet.

    Den planerade linbanan i Göteborg ska knyta ihop Järntorget med Wieselgrensplatsen, en resa på cirka 3 000 meter som tar 12 minuter. Kapaciteten beräknas till cirka 2 000 resenärer i timmen i båda riktningarna. Linbana är inte nytt i Göteborg, en jubileumsbana fanns under ett år vid Liseberg i anslutning till 300-årsjubileet. Den nya banan är dock för permanent bruk, men för Björn Siesjö handlar det om mer än bara kollektivtrafik. 

    – Jag ser identitetsaspekten, att linbanan blir en del av framtida identiteten. Och även om det är i huvudsak kollektivtrafik så är det en prima turistmagnet också. Vi kan jämföra med skärgårdsbåtarna som också är kollektivtrafik, men de är också något som driver besök. Linbanan kommer att vara en sådan attraktion, säger Björn Siesjö. 

    Att bygga bort barriärer i staden är ett prioriterat mål där det förutom linbana också planeras för planskild spårtrafik. Björn Siesjö är själv från Lund men flyttade till Göteborg redan 1983. När han fick erbjudandet om rollen som stadsarkitekt såg han det som en utmaning men också en angelägen uppgift då han såg ett Göteborg som vuxit mer på bilarnas villkor. Han vill se en tätare och mer sammanhängande stad, vilket kanske inte alltid är så lätt. 

    – Med en bra infrastruktur för kollektivtrafik kan man bygga en bättre stad men för att kunna göra det måste man också ha en tätare stad för annars kan man inte bygga bra kollektivtrafik. Då väljer man bort det, så det blir lite av ett moment 22. Man måste alltså bygga ut både täthet och kollektivtrafik i steg, säger Björn Siesjö.

    Den fysiska förändringen är viktig men det handlar också om att förnya en identitet. Men det är svårt att ställa om mentalt, poängterar Björn Siesjö och pekar på att det är likadant i Stockholm med exempelvis Slussendebatten. Han menar att Göteborg i dag har lite av samma underdog-mentalitet som andra industri- och hamnstäder i Europa.  

    – Ta Manchester, Marseille eller Liverpool, de är på sätt och vis arbetarstäder i själ och hjärta. Men vi behöver en stad som bättre svarar mot människans och tidens behov, säger Björn Siesjö.

    Frågan är då om Linbanan kan göra en del av jobbet. Förhoppningen är att den ska vara på plats till jubiléet 2021. Dock har Trafiknämnden redan låtit meddela att projektet är försenat vilket gör att tidplanen ser snäv ut. Men om man har i åtanke att 300-årsjubileet 1921, med Liseberg och Linbanan, firades först 1923 så kanske det går att göra kopplingen i alla fall.  

    – Absolut, och trots att den linbanan bara fanns under jubileet 1923 så känner ganska många till att det fanns en linbana. Så det kommer att bli en symbol för 400-årsjubileet, säger Björn Siesjö.

    Mattias Fröjd

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived

x