• Nya lagförslag om självkörande bilar

    PUBLICERAD 2018-03-07 AV Teresa Ahola
    UPPDATERAD: 2018-03-12 09:41

    Textstorlek

    Dela med andra

    På onsdagen tog infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) emot en tvåårig utredning om självkörande fordon. Allmänhetens acceptans, tekniska utmaningar och ny lagstiftning är viktiga punkter som lyfts fram.  

    Sverige ligger i framkant när det gäller att implementera ny teknik och kan bli världsledande på den internationella scenen med hjälp av den samverkan som finns mellan svenska fordons- och telekomindustrin, säger infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) under en pressträff i Kista på onsdagsförmiddagen.

    Målet med utredningen som regeringen tillsatte om självkörande fordon den 12 november 2015 och som nu presenteras är att skapa säkrare, klokare och miljövänligare trafik i framtiden.

    – Teknik och utveckling är en sak. Men lagstiftningen måste också hänga med och det är ingen enkel matematik. Det gäller att kunna vara i framkant men ändå kunna förutse hur omgivningen reagerar när fordon tar sig fram utan förare, säger Eneroth.

    Just allmänhetens acceptans är en stor utmaning när det gäller att introducera autonoma fordon på svenska vägar.

    – Är vi verkligen beredda på att dela med oss av personbilar på det här sättet? Vi har inte sett det stora genombrottet i Sverige ännu, säger utredaren Jonas Bjelfvenstam.

    Reglering och teknikutveckling är två andra stora utmaningar. Analysen består av dryga 1 200 sidor med vinklar och vändningar kring olika problem och möjligheter kopplat till självkörande fordon, tillsammans med en rad förslag på regelförändringar, framför allt rörande ansvarsbiten.

    – Slutsatsen är att vi borde ha ett ägaransvar kopplat till en sanktionsavgift. Fordonsflottan kommer att ägas av andra än privatpersoner och då fungerar den här typen av lösning väldigt väl. Avgiften ska beräknas efter risk och företagets storlek, säger Bjelfvenstam.

    Även ansvaret för vad som släpps ut i trafiken ökar.

    – Det är definitivt så att fordonstillverkarnas ansvar blir större, tyngre och skarpare ju mer automatiserat och komplext ett fordon är. Men fordonsägaren bär ansvaret ute i trafiken.

    Föraren är i sin tur pliktig att ta över körningen på fordonets begäran och bör ha körbehörighet, även om fordonet är självkörande. Data i fordonet kommer att lagras i sex månader och kan vid förfrågan lämnas ut för utredning.

    – Även väghållare behöver framöver ange geografiska koordinater varje gång trafikföreskrifter ändras, för att möjliggöra samverkan med uppkopplade fordon.

    Ett annat förslag är att försöksverksamheten, som delvis bedrivs i Kista, ska underlättas. Inte minst genom att introducera en ny klass av vägtrafikfordon, automatiserad motorredskap klass II, det vill säga självkörande mindre leverans- och fraktfordon som utan tillstånd kan köra på väg- eller cykelbanan.

    När det gäller samhällsekonomiska effekter beskrivs tidsvinsten för personbilar och minskad förarkostnad för gods- och yrkestransporter gynnsammast. Bränsle- och miljövinster samt ökad säkerhet ger också vissa nyttor, men det är inget som kan kopplas specifikt till autonoma fordon då sådana framgångar skördas redan i dag.

    – Nu kommer regeringen att gå igenom materialet och skicka förslaget på remiss. Sedan återkommer vi med ny nationell reglering, säger Thomas Eneroth (S).

    Regeringen har även bjudit in europeiska transportministrar till ett möte i Göteborg den 18–19 juni, där man tillsammans ska diskutera vilken europeisk lagstiftning som krävs för att kunna introducera den nya tekniken i trafiksystemet.

    Teresa Ahola

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived