+
Vybild: Trakfikverket/Tomorrow AB Kanozi.
  • NCC får Västlänken-order för 4,7 miljarder

    PUBLICERAD 2018-03-01 AV Maria Nordlander
    UPPDATERAD: 2018-03-01 16:46

    Textstorlek

    Dela med andra

    NCC undertecknade på torsdagen ett avtal med Trafikverket för bygget av Centralen – en pendeltågsstation inom Västlänken i Göteborg. Uppdraget omfattar förutom själva stationen under jord, också en cirka 2 kilometer lång tågtunnel. Ordervärdet uppgår till cirka 4,7 miljarder kronor.

    I ett pressmeddelande skriver bolaget att man sedan våren 2016 arbetet tillsammans med Trafikverket i en samverkansmodell man kallar ECI, Early Contractor Invovlement. Det innebär att parterna tillsammans genomför projektering och optimerar kostnaderna för projektet. Riktkostnaden som nu fastslagits speglar ordervärdet på 4,7 miljarder. Fastighetsnytt skrev om tilldelningsbeslutet i maj 2016, då var budgeten 3 miljarder kronor.

    – NCC bygger två etapper i Västlänken som är ett enormt viktigt projekt för ett växande, attraktivt och hållbart Västsverige. Våra tidigare erfarenheter med Citytunneln i Malmö och Citybanan i Stockholm har gett oss värdefull erfarenhet vad gäller hållbara tekniska lösningar och användandet av den senaste teknologin inom anläggningsbyggande, säger Nils Bjelm, divisionschef Civil Engineering, NCC Infrastructure.

    Uppdraget består i att bygga en ny bro över E6 i öster, ett järnvägstråg, en bergtunnel genom Gullberget, betongtunnel i lera samt den underjordiska pendeltågsstationen Station Centralen strax norr om Göteborgs centralstation samt fortsatt betongtunnel västerut fram till Göteborgsoperan, en sträcka på totalt knappt 2 kilometer.

    – Att komma in tidigt i projekt av den här storleken ger oss möjlighet att skapa en gemensam förståelse för de utmaningar som ett projekt av den här karaktären kan innebära. Vi kommer att ha ett nordiskt samarbete inom NCC för den här byggnationen där vi bland annat kommer att ta in specialistkompetens på stora nordiska projekt, säger Per Kinell, regionschef Civil Engineering, NCC Infrastructure.

    Produktionen startar direkt med förberedande arbeten, Tunnelarbeten startar hösten 2018. Projektet planeras pågå till 2026.

    Redaktionen

    1 kommentarer

    1. Jan Wigartz 2018-03-02

      Tolkar detta som att denna del av projektet fördyrats med drygt 50 % sedan 2016, från 3 till 4,7 miljarder. Inte bra om det fortsätter så!

      Reply

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived

x