• AMF:s nya satsning – The Lobby

    PUBLICERAD 2018-02-21 AV Teresa Ahola
    UPPDATERAD: 2018-02-21 15:58

    Textstorlek

    Dela med andra

    På onsdagen förhandsvisade AMF Fastigheter ett sprillans nytt koncept som ska möta de utmaningar som handeln står inför. The Lobby öppnar dörrarna för allmänheten i april.

    – Vår metafor är att The Lobby är som ett livstidsmagasin som varje månad byter innehåll. Genom korta kontrakt får vi löpande in nya aktörer som gör nya saker, säger Annelie Gullström, affärsområdeschef på AMF Fastigheter.

    Företaget erbjuder en yta där handlare kan hyra in sig på 2–20 kvadratmeter för ett pris om 20 000–100 000 kronor i månaden. Rekommendationen är att skriva korta kontrakt på ett till fyra månader.

    – Vi erbjuder färdiga paketlösningar i storlekarna S, M, L och XL, beroende på hur stor yta man behöver. Vi tillhandahåller tränad personal som tar service till nya nivåer, skräddarsydd inredning och administration.

    AMF Fastigheter har arbetat med konceptet i över tre år och The Lobby är ingen traditionell handelsplats, utan beskrivs som en social mötesplats där nya shoppingupplevelser möter digital interaktion och evenemang. Varför görs då det här?

    – Givet att vi har fem stora gallerior i centrala Stockholm; Gallerian, Mood, Fältöversten, Västermalm och Ringen, med över 40 miljoner besökare, så är det viktigt för oss att förstå hur handeln utvecklas och hur det ställs nya krav från konsumenter, säger Gullström.

    Hon utvecklar att handeln i mångt och mycket står vid ett avgörande skifte, där utvecklingen går från transaktion till upplevelser både online och i den fysiska butiken.

    – Det är kunderna som sitter i förarsätet i dag. Det handlar inte om att kränga produkter längre, utan om att erbjuda upplevelser och inspiration också.

    Hon säger att många handlare samtidigt saknar nödvändig digital kompetens och ofta känner sig frustrerade när de exempelvis ska välja nya betalningsmedel, som Apple pay, Samsung pay till Alipay, Swish, bitcoin eller smile. Det finns även smarta speglar, smarta provrum, smarta skyltfönster och smarta galgar med sensorer för att samla data, samt RFID-taggade produkter kopplade till bakomliggande system med lagerhantering. För att kunna hjälpa handlare har The Lobby tecknat avtal med 10–15 olika partners, varav många techbolag.

    – Tillsammans kan vi bygga upp ett ekosystem av kunskap för att hjälpa handlare och har bland annat börjat titta på bitcoin och pay with a smile-betalningsmedel. Än så länge är det här en testplattform.

    The Lobby har även varit i Asien, USA, Europa och Norden för att göra djupintervjuer inför det konceptet.

    – Vi för spännande diskussioner med bolag i Japan som vill testa Sverige som en marknad. På så sätt sänker vi trösklarna för många bolag som funderar på att investera i en butik. De behöver inte vara här själva utan kan skicka oss sin produkt. Det här ger även mindre aktörer möjlighet att boosta sina varumärken.

    Det är inte bara ett ställe för mode. Förutom produkter och tjänster fylls The Lobby med mat, dryck och evenemang, ett click and collect-upphämtningsställe och ytor för mingel.

    – Det skulle kunna vara magasin eller internetbaserade bolag som exempelvis HBO eller Netflix. Vi har visserligen inte diskuterat med dem, men det skulle vara superspännande att även få den typen av bolag till en fysisk plats, säger Annelie Gullström.

    Fakta om The Lobby: 

    • Lanseras den 5 april på Regeringsgatan 61, Stockholm.
    • 900 kvadratmeter fördelat på två våningar.
    • Det kommer att finnas en restaurang som erbjuder allt från frukost till afterwork.
    • The Lobby finns etablerade och nya varumärken, kreatörer, modeskapare samt såväl svenska som internationella entreprenörer.

    Källa: AMF

    Teresa Ahola

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived