• Premiär för självkörande bussar

    PUBLICERAD 2018-01-24 AV Teresa Ahola
    UPPDATERAD: 2018-01-26 09:19

    Textstorlek

    Dela med andra

    I dag, tisdag, var det officiell invigning av Skandinaviens första förarlösa bussar på allmän väg och Fastighetsnytt följde med på premiärturen. Under testperioden på sex månader kommer resan att vara gratis för allmänheten. 

    Kön vid busskuren hopar sig men det dröjer inte länge förrän den blågröna minibussen med plats för tolv passagerare tyst rullar fram. Folk stiger på men bussen rör sig inte ur fläcken förrän fotograferna utanför flyttar på sig. Fordonet skannar nämligen av omgivningen med hjälp av Lidar-sensorer som kommunicerar med en säkerhetsklassad dator. Lidar är en laserradar som skickar ljussignaler i 360 grader för att identifiera objekt som står i vägen. Först när sikten är fri kör bussen vidare.

    – Vi började köra sträckan förra veckan och intresset har varit stort. Det är främst folk som jobbar i Kista som åker med. Jag övervakar tekniken och har gått en specialutbildning för det. Sensorn på taket har GPS som gör att bussen vet när den ska stanna, säger Nobinas värd ombord.

    Projektet, som är det största i Norden, heter Autopiloten och är ett samarbete mellan Nobina Technology, Ericsson, SJ, KTH, Klövern AB, Urban ICT Arena och Stockholms stad med finansiering från bland annat Vinnova via Drive Sweden.

    – Att Stockholm blir först i Skandinavien med självkörande bussar på allmän väg visar vår ambition att inte bara följa utvecklingen utan att leda den, säger trafiklandstingsråd Kristoffer Tamsons (M).

    Förhoppningen är framför allt att testet ska resultera i att självkörande bussar blir en del av den reguljära kollektivtrafiken i Barkarby senare i år.

    – Det här är ett viktigt startskott för en teknik som kommer att växa på bred front. Nu är bussarna fortfarande små men om några år är de normalstora. Det innebär att fler stockholmare kommer att ha tillgång till bussarna om tio år, säger Tamsons.

    Daniel Helldén, trafikborgarråd i Stockholm, ser också fördelar med lanseringen.

    – Det är ett viktigt steg vi tar i dag. De självkörande bussarna gör att vi kan börja hantera gatuutrymmet på ett effektivare sätt.

    Catharina Elmsäter-Svärd, vd för Sveriges Byggindustrier och ordförande för Drive Sweden, säger “Äntligen, äntligen!” men påpekar samtidigt att det behövs betydligt mer för att skapa en attraktiv, sund och säker stad.

    – Sverige ligger i framkant men vi får aldrig sluta vilja vara bättre för då har vi redan slutat att vara bra. Vi måste börja tänka smart trafikledning. Det är funktionen som är det viktiga, får vi den att fungera kommer vi även att kunna bygga bra.

    Den smarta tekniken kommer tveklöst att förändra stadsmiljön och hur man bygger.

    – Om ett visst antal år väntas 95 procent av världens befolkning bo i storstäder. Färre kommer att ta körkort och fler nyttja den här servicen. Därför måste vi även uppdatera dagens byggnormer, speciellt när det gäller garage, säger Rutger Arnhult, vd på Klövern.

    Teresa Ahola

    Fakta:

    • De två bussarna är av franskt fabrikat, Easymile.
    • Bussarna kör 20 kilometer i timmen och rymmer tolv passagerare.
    • Under sex månader kommer bussarna att köra mellan Victoria Tower och Kista Galleria med ett stopp på vägen på en 1,5 kilometer lång sträcka.
    • Transportstyrelsen gav före årsskiftet grönt ljus för testet, som är det första på allmän väg i Sverige.
    • Under testperioden på sex månader kommer en passiv förare alltid att följa med för att övervaka tekniken.
    • KTH kommer att göra en beteendevetenskaplig studie som undersöker resenärernas inställning till den förarlösa bussen.

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived