+
Magnus Svantegård. Foto: Rikard Lindberg.
  • ”Stor potential för svensk proptech”

    PUBLICERAD 2017-06-09 AV Mattias Fröjd
    UPPDATERAD: 2017-06-09 12:55

    Textstorlek

    Dela med andra

    TAGGAR

    Svenskar är kreativa och duktiga på teknik. Det finns stora möjligheter att använda digitala verktyg för att utveckla fastighetsbranschen. Det kan sägas vara den kortfattade bakgrunden till initiativet Nordic Prop Tech som hade sitt första möte på Epicenter i Stockholm på torsdagen.

    Det var cirka 70 personer på plats för att diskutera hur svensk proptech skulle kunna utvecklas. Proptech är en sammandragning av engelskans property technology och kan i stora drag sägas vara olika tekniska lösningar som har en koppling till fastighetsbranschen. Från mätning av energi i fastigheter till internationella digitala plattformar för uthyrning av lokaler. Fastighetsnytt frågade initiativtagaren Magnus Svantegård, som är produktchef på Datscha och partner i Stronghold, vad som är syftet med initiativet.

    – Vår ambition är att bilda ett nätverk och sammankomster med fokus på proptech i Norden. Flera av oss reser på denna typ av event i Storbritannien och USA, men tycker att det saknas i Norden. Gårdagen var ett första test på om det finns fler som tycker som oss. Resultatet var över all förväntan. Mer än 70 personer deltog från 50 bolag och alla var överens att detta fyller ett tomrum. Så det kommer mer…

    Framkom något som var extra spännande?

    – Vi fick mycket positiv feedback på de rundabordssamtal som hölls, alla deltagare var synnerligen insatta i ämnet. Att sedan Mats Hederos, som är vd på AMF, bjöd på historien om hur de verkligen tagit till sig digitaliseringen, inte minst i form av innovationshuben Epicenter, var naturligtvis en höjdpunkt.

    Vilken potential ser du hos just svensk proptech, jämfört med andra länder?

    – Väldigt stor. Både för fastighetsbolag att ta till sig, och på köpet tjäna ännu mer pengar och skona miljön, men även för de nordiska leverantörerna av proptech att kunna exportera sina produkter och tjänster utomlands. Det går inte nog att understryka hur duktiga vi är på det digitala i Norden.

    Daniel Bergstrand

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived