+
Från vänster: Peter Danielsson (M), KSO, Helsingborg, Catharina Håkansson Boman, Förhandlingsperson, HG Wessberg, Förhandlingsperson, Henrik Fritzon, regionstyrelsens ordförande i Region Skåne och Anders Almgren (S), KSO, Lund. Foto: Sverigeförhandlingen.
  • Första avtalen undertecknade i Sverigeförhandlingen

    PUBLICERAD 2017-02-10 AV Mattias Fröjd
    UPPDATERAD: 2017-02-12 17:48

    Textstorlek

    Dela med andra

    Sverigeförhandlingen har undertecknat avtal med Lunds kommun, Helsingborgs stad och Region Skåne om satsningar på kollektivtrafik, cykel och bostäder. Det är de första avtalen som tecknats inom ramen för Sverigeförhandlingen.

    I Sverigeförhandlingens uppdrag ingår att förhandla om förbättrad kollektivtrafik. I Helsingborg och Lund handlar det om en kombination av kollektivtrafik, cykelåtgärder och bostadsbyggande. Regionen står för trafikeringen och kostnader som fordon och depå. Totalt handlar det om cirka 250 miljoner i statlig finansiering till kollektivtrafik och knappt 115 miljoner kronor till cykelåtgärder. I förhandlingen har också de båda kommunerna åtagit sig att bygga totalt 18 530 bostäder. HG Wessberg påpekade under webbsändningen av undertecknandet att man ibland får frågan om dessa bostäder inte skulle byggts ändå?
    – På den frågan brukar jag svara att de flesta kommuner jag har haft att göra med i det här arbetet vill bygga och utvecklas i alla fall, men jag är fullständigt övertygad om att på marginalen gör det här jobbet enklare och snabbare för kommunerna, sade HG Wessberg.

    Vad gäller innehållet i avtalen med Helsingborg och Lund har ingenting förändrats sedan det skakades händer under sommaren 2016. I Lund medfinansierar staten genom Sverigeförhandlingen 74,5 miljoner kronor till spårväg och 40,75 miljoner kronor till sju cykelåtgärder, i utbyte mot 15 000 nya bostäder och en medfinansiering på 120 miljoner kronor som kommunen står för. Spårvägen det handlar om ska byggas mellan Lund C och ESS, Brunnshög, linjen blir 5,5 km lång, med 9 hållplatser. Anders Almgren, kommunstyrelsens ordförande i Lund, påpekar att till skillnad från andra städer där förverkligandet av det som avtalats i Sverigeförhandlingen ligger några år framåt i tiden så är det snart verklighet i Lund.
    – Första spadtaget för spårvägsprojektet tas nästa vecka, så att det här avtalet kommer att träda i kraft i praktiken och användas redan inom mindre än en vecka, säger Anders Almgren.

    I Helsingborg har man nått en överenskommelse om investeringar i cykelåtgärder och kollektivtrafik. Staten medfinansierar projekten med drygt 249 miljoner kronor och Helsingborg förbinder sig att bygga 3 530 bostäder. Staten står för 176,5 miljoner kronor, 50 procent, av två nya BRT-linjer (Bus Rapid Transit) samt medfinansierar ett stort antal cykelåtgärder med drygt 72,9 miljoner kronor.

    HG Wessberg gav under ceremonin också en eloge till hela regionen som han anser har lyckats samla ihop sig vilket har underlättat arbetet.
    – När vi inledde det här arbetet, och det är ju nu ett bra tag sedan, så sa vi när vi var ute och träffade kommuner, landsting och regioner att en bra sak att börja med är att komma överens över hur man vill ha det själva, innan man möter staten.

    Inom Sverigeförhandlingen har i dag 12 kommuner skakat hand med förhandlarna och åtagit sig att bygga cirka 110 000 bostäder samt medfinansiera med 1,3 miljarder kronor. Här ingår också stationer för höghastighetsbanor. Här kom också frågan upp huruvida förhandlingarna påverkats av de avhopp som dykt upp, där bland annat Liberalerna och Moderaterna sällat sig till nej-sidan när det gäller höghastighetsbanor. Men HG Wessberg menade att regeringen har deklarerat att det ska byggas, så från förhandlarnas sida har ingenting förändrats.
    – Vi har handslag med kommunerna längs med banan och kommer få avtal med dem också, så för oss som inte har ansvar för den parlamentariska förankringen har ingenting ändrats.

    I december 2017 ska förhandlarna presentera en slutrapport för regeringen.

    Mattias Fröjd

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived