+
Bild: Malmö stad.
  • Beslut taget om station Rosengård

    PUBLICERAD 2017-01-17 AV sverrirthor
    UPPDATERAD: 2017-01-17 16:50

    Textstorlek

    Dela med andra

    Tekniska nämnden i Malmö har fattat beslut om att en ny station byggs i Rosengård längs Kontinentalbanan. Beslutet är ett led i ambitionen att kunna börja trafikera banan med persontrafik i december 2018, en ambition som i sin tur är en viktig förutsättning för stadsbyggnadsprojektet Culture Casbah. Vidare har man beslutat att bygga om Persborgs station.

    – Stationerna är, tillsammans med Östervärns station, viktiga delar i arbetet med att börja köra trafik enligt upplägg Malmöringen i december 2018, skriver man i ett pressmeddelande.

    I första etappen får station Rosengård en perronglängd på 177 meter och den kommer att sträcka sig från Amiralsgatans kant längs Rosengårdsstråket till Törnrosen. Stationen möjliggör även att den framtida Öresundspendeln (som går från Ystad via Rosengård och Citytunneln till Köpenhamn) ska kunna stanna i stadsdelen. Den andra etappen är tänkt att bli 250 meter lång och sträcka sig över Amiralsgatan.

    Investeringen lyder på 80,5 miljoner kronor i järnvägsområdena och 30 miljoner på allmän platsmark samt en driftskostnad om 6,7 miljoner kronor årligen. Beslutet är villkorat av att Malmö stads kommunfullmäktige lämnar objektsgodkännande, enligt pressmeddelandet.

    Sverrir Thór

     

    1 kommentarer

    1. M Stevenson 2017-01-19

      Det är jättebra att banan kommer så småningom att börja trafikeras för persontrafik igen, som det har gjorts fram till cirka 2010. Det bor mycket folk i östra Malmö. Malmöringen kommer att göra att de kommer fram mycket fortare, avlastar busstrafiken i de centrala delarna av stan och reducerar avgaserna. IKEA i andra ändan av stan kommer att vara 2 stationer ifrån Rosengård station.

      Ett beslut har tagits. Ändå tycker jag att många frågor är obesvarade.

      Många gentrifieringsprocesser börjar med att några fastigheter i utkanten av området rustas upp, snyggas till, och får sina hyror höjda. Efter de nya hyresgästerna har flyttat in och visat tecken på att de trivs, börjar nästa grupp fastigheter lite längre in i området rustas upp. Med Culture Casbah kommer väldigt mycket att hända samtidigt – förutom att den nya stationen, en skyskrapa, minst 200 lägenheter och 30 lokaler ska byggas, ska 1660 lägenheter som det kommunala bostadsbolaget sålde att börja renoveras. Allt detta ska ske väldigt nära området med de största socioekonomiska problemen.

      Vet de ansvariga vad de kriminella i området tycker om planerna och hur de kommer att reagera när planerna börja realiseras? Hur kommer områdets rykte att påverka företagens beslut att flytta in i de 30 lokalerna? Finns det risk att kommunverksamheter måste flytta in istället, och betala höga nyproduktionshyror? Vad händer om det blir bilbränder och graffiti på det nya tornet?

      Har Malmö plats för detta i en redan ansträngd budget? Alla stora byggprojekt sedan några år tillbaka verkar som regel kosta 60, 70, 100% mer än beräknat. Finns det utrymme i budgeten för det?

      Många har berättat att Culture Casbah är ett riskprojekt. Det hade varit trevligt om de ansvariga hade kommunicerat lite mer om hur de hade tänkt kring riskerna. Vi får hoppas att de har tänkt rätt.

      Reply

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived