+
  • Ja till höghastighetsjärnväg via Fehmarn Bält

    PUBLICERAD 2016-11-01 AV Mattias Fröjd
    UPPDATERAD: 2016-11-01 09:27

    Textstorlek

    Dela med andra

    News Øresund rapporterar att förbundsdagens finansutskott gett grönt ljus för att de 55 kilometerna ny järnväg som ska byggas som en del av de tyska landanslutningarna till Fehmarn Bält-förbindelsen.

    Hastigheten uppgraderas också till 200 kilometer i timmen. Med 200 kilometer i timmen på den tyska järnvägen skulle restiden mellan Köpenhamn och Hamburg kortas till 2,5 timme.

    – Det har ju varit ett grundläggande problem att tyskarna läste avtalet mellan Förbundsrepubliken och Danmark som att järnvägen skulle uppgraderas till högst 160 kilometer i timmen. Texten skulle självklart förstås som minst 160. Det säger sig självt att 200 kilometer i timmen är mycket bättre – en sådan standard kopplar effektivt Skandinavien till det transeuropeiska nätet, vilket ger större samhällsekonomisk nytta, säger Henrik Sylvan, som är centerledare på Railtech DTU, till News Øresund.

    I november ska Förbundsdagen fatta beslut om anläggningen av järnvägsanslutningarna. Det slutgiltiga beslutet i Tyskland kan dock inte tas förrän miljöprövningarna är klara.

    Redaktionen

    2 kommentarer

    1. Håkan Norén 2016-11-01

      200 km/t är ju per definition INTE höghastighetsjärnväg. Som sådan räknas från 250 och uppåt. På danska sidan byggs 60 km för 250 km/t från Köpenhamn till Ringsted. Resten av järnvägen till Fehmarn belt uppgraderas till 150-200 km/t.
      Ett argument för att bygga hh-banor i Sverige för 320 km/t är att man matcha banorna genom Danmark och och Tyskland ner på kontinenten. Vi kan alltså lugnt bygga 250-banor i Sverige och spara så där en 100 miljarder. Vi blir ändå bäst i klassen.
      Håkan Norén, Nyköping

      Reply

      • Håkan Norén 2016-11-03

        Förtydligande första raden i mitt tidigare inlägg:
        … per definition i Sverige INTE …

        Reply

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived