+
  • Regeringen vill ha höghastighetsbanor

    PUBLICERAD 2016-10-06 AV Mattias Fröjd
    UPPDATERAD: 2016-10-06 15:32

    Textstorlek

    Dela med andra

    Under torsdagen presenterade infrastrukturminister Anna Johansson och klimatminister Isabella Lövin infrastrukturpropositionen. Regeringens mål är att nya stambanor för höghastighetståg ska färdigställas så att Stockholm, Göteborg respektive Malmö bättre knyts samman. Man tillägger också att utbyggnaden ska ske i en takt som ekonomin tillåter.

    Den ekonomiska ramen föreslås uppgå till 622,5 miljarder kronor. Det ska satsas på drift och underhåll men också på nyinvesteringar.
    – De ökade resurser som vi nu föreslår gör det möjligt att stärka infrastrukturen i hela landet men vi lägger även en del av pengarna på nyinvesteringar så att vi kan fortsätta vara konkurrenskraftiga, kommenterar infrastrukturminister Anna Johansson, i ett pressmeddelande.

    Av den totala budgeten avsätts 125 miljarder kronor till drift och underhåll. Regeringen avser dessutom att i den takt ekonomin tillåter bygga höghastighetsjärnvägar mellan Stockholm, Göteborg och Malmö. Ostlänken mellan Järna och Linköping är först ut. Vid stora infrastrukturinvesteringar som sträcker sig över flera mandatperioder är det ju lämpligt om det finns ett brett stöd i riksdagen. Tidigare har det sett ut som om att det funnits ett blocköverskridande samförstaånd, men i maj meddelande Liberalerna att man säger nej för att istället prioritera investeringar i arbetspendlingen och underhåll. Nu har även moderaterna sällat sig till nej-sidan.

    ”Det är för dyrt, samhällsekonomiskt olönsamt och för sent. Vi behöver en järnväg som fungerar här och nu och därför säger vi härmed nej till höghastighetsjärnväg i Sverige”. Det skriver Ulf Kristersson och Jessica Rosencrantz, ekonomiskpolitisk respektive trafikpolitisk talesperson för Moderaterna, i en debattartikel i DI. Man vill fokusera på den järnväg som finns där kraftiga underhållsinsatser ska kombineras med investeringar i kostnadseffektiva kapacitetshöjande åtgärder i hela landet.

    Satsningarna i infrastrukturpropositionen ska enligt regeringen inte finansieras via skattehöjningar. Något som Reinhold Lennebo, vd Fastighetsägarna, kommenterade.
    – Regeringen lovar att infrastruktursatsningar inte ska finansieras genom skattehöjningar. Samtidigt har regeringen nyligen tillsatt en utredning om medfinansiering av infrastruktur, där höjningar av fastighetsskatten pekas ut som en möjlig finansieringskälla. Det förefaller inkonsekvent.

    Han vill också se ett större regionalt fokus.
    – Regeringen satsar på höghastighetsjärnväg. Det är viktigt att den utbyggnaden inte sker på bekostnad av satsningar på regional infrastruktur, som exempelvis fyra järnvägsspår mellan Stockholm och Uppsala, för att stärka regionala arbets-, bostads- och fastighetsmarknader, säger Reinhold Lennebo.

    Mattias Fröjd

    1 kommentarer

    1. Petter Jonegård 2016-10-07

      Äntligen börjar det hända något som knyter ihop och stärker storstadsregionerna. Vi ligger långt efter andra Europeiska länder när det gäller regionförstoring. Höghastighetsbanor och snabbtåg är en viktig del i det och bidrar till att människor knyts närmare varandra och möjliggör till flera möten där kreativa tankar och idéer skapas. Det är det som bidrar till ökad produktion och tillväxt. Förstår inte denna negativa inställning från moderater och fastighetsägarnas vd. Att ställa två fler järnvägsspår mellan Uppsala och STHLM mot kanske Sveriges största infrastrukturprojekt nånsin är som att jämföra äpplen med päron. Behöver det ena utesluta det andra? Låter mer som ett politiskt debatt inlägg enbart för att förslaget kommer från rödgrönt håll…

      Reply

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived