+
Henrik Fritzon (S), regionsstyrelsens ordförande i Region Skåne. Foto: News Öresund.
  • Viktigt steg mot HH-förbindelse väntas på onsdagen

    PUBLICERAD 2016-10-12 AV sverrirthor
    UPPDATERAD: 2016-10-12 15:37

    Textstorlek

    Dela med andra

    Styrelsen för The Greater Copenhagen & Skåne Committee, ett dansk-svenskt politiskt samarbete i Skåneregionen, sammanträder på onsdag och väntas då besluta om en omfattande trafikvision, Trafikcharter Greater Copenhagen. Visionen inkluderar en fast förbindelse mellan Helsingborg och Helsingör, en så kallad HH-förbindelse.

    Øresundsbron närmar sig sitt kapacitetstak och Henrik Fritzon (S), ordförande i Region Skåne, hoppas att beslutet om trafikvisionen leder till att en fast förbindelse är klar om femton år. Det rapporterar News Øresund.

    – Det här är det viktigaste beslutet vi tar i år. Att vi lyckats enas kring en gemensam ambition och en gemensam prioritering av de viktiga infrastruktursatsningarna i vår region, säger Henrik Fritzon, som även är vice ordförande i The Greater Copenhagen & Skåne Committee, till News Øresund.

    Han tillägger att den riktigt stora framgången är att man nu fått full uppslutning från danska sidan om förbindelsen där vissa kommuner har varit motståndare till HH-förbindelsen.

    Ett hinder har varit frågan om Ring 5, en ny ringled från Helsingör och söderut som går i en västlig båge runt Köpenhamn men då planerna för HH-förbindelsen inte omfattar godstågstrafik är Ring 5 frågan inte aktuell ur ett Öresundsperspektiv menar Henrik Fritzon.

    HH-förbindelsen kommer att kosta cirka 26 miljarder kronor att bygga och den kommer enligt Henrik Fritzon att kunna byggas på kommersiella grunder och finansieras genom avgifter, likt Øresundsbron. Han är optimistisk till att man kan driva fram ett beslut om förbindelsen även på regeringsnivå, rapporterar News Øresund.

    Sverrir Thór

    Fakta: Trafikcharter Greater Copenhagen 

    Trafikcharter Greater Copenhagen är ett gemensamt visionsdokument för de tre regionerna och de 79 kommunerna i Östdanmark och Skåne som tar upp allt från internationell tillgänglighet och insatser när det gäller Köpenhamns flygplats i Kastrup, den kommande Fehmarn Bältförbindelsen, framtida Öresundsförbindelser, höghastighetsjärnvägar, ett sammanhängande kollektivtrafiksystem, grön mobilitet och fossilfria transporter.

    Källa: News Øresund

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived