+
Lennart Sjögren och Jonas Nygren.
  • ”Vill man inte ha grannar ska man inte bo i Stockholm”

    PUBLICERAD 2016-07-08 AV Mattias Fröjd
    UPPDATERAD: 2016-07-08 12:02

    Textstorlek

    Dela med andra

    De planerade satsningarna på höghastighetsjärnväg öppnar upp möjligheter för bostadsbyggande när nya intressanta stationslägen tillkommer. Men det finns också risker, menar Jonas Nygren, tidigare KSO i Sundbyberg, som tror att det kan bli dyrt om man inte tänker rätt.

    Sundbyberg är med sina fem tunnelbanestationer en av Europas stationstätaste kommuner i förhållande till invånarantal och staden växte naturligt upp i samband med tillkomsten av Mälarbanan.
    – Det finns vissa grundläggande drivkrafter som sker när man satsar på infrastruktur. Den stora grejen med sverigeförhandlingen och Stockholmsförhandlingen är inte bostäder utan infrastruktur som i sig kommer generera bostäder. Jag är lite kluven, nu är man uppe i 108 000 bostäder som ska byggas och då räknar man inte med ändstationerna, det är ganska mycket bostäder. Men utmaningen är ju driften kring de här stationerna. Risken är att kommunerna tar på sig större åtaganden än man klarar av att leverera, säger Jonas Nygren

    Riskerna, enligt Jonas Nygren, består inte enbart av eventuella konjunktursvängningar utan att man även behöver göra andra investeringar vid sidan av bostäder som exempelvis skolor och liknande och det kan bli dyrt i slutändan. I bostadsfrågan handlar det ju även om att människor ska ha råd att efterfråga de nya, dyra lägenheterna som kommer till i A-läge längs järnvägen.
    – Här finns det en utmaning att se till att det som byggs också ligger i linje med det som efterfrågas, säger Jonas Nygren

    Sedan pratas det en hel del om det kommunala ansvaret i bostadsbyggandet, kanske framförallt i Stockholm. I Sundbyberg är byggtakten hög medan det på andra håll byggs lite mindre. Jonas Nygren nämner exempelvis Lidingö som tackat nej till en tunnelbanestation, detta, menar Nygren, på grund av att man inte ville bygga de 8 000 bostäder som hörde till. Här skulle han gärna se lite hårdare nypor från statligt håll.
    – Det ett problem i Sverige där kommunerna är väldigt mäktiga i och med planmonopolet, ofta funkar det bra där de flesta tar sitt ansvar och gör vad de ska göra. Men i en kommun som Stockholm finns det andra intressen, en gång i tiden var det Stockholms stad som var ute i länet och byggde. Med den situation vi har i dag tycker jag inte det är orimligt att kunna överpröva om kommunen inte klarar av att ta sin del av ansvaret. Det kanske är kontroversiellt men sådant krävs nu i Stockholm. Man kan inte bo i centrala delar av Stockholm om man inte vill ha grannar, då finns det ganska många andra platser i Mälardalen där man kan bo, säger Jonas Nygren.

    Mattias Fröjd

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived