+
Pressträff Sverigeförhandlingen. Foto: Sverigeförhandlingen.
  • Åtaganden om 55 000 bostäder i Sverigeförhandlingen

    PUBLICERAD 2016-05-17 AV Mattias Fröjd
    UPPDATERAD: 2016-05-18 13:54

    Textstorlek

    Dela med andra

    Tisdagens handskakning mellan höghastighetsbanans förhandlare och fem kommuner innebär ett åtagande om att bygga 55 000 nya bostäder och cirka en miljard i finansiering.

    Tidigare har Värnamo och Jönköping skakat hand, nu ansluter också Södertälje, Trosa, Nyköping, Norrköping och Linköping. Därmed utgör Ostlänken nu en del av den nya höghastighetsjärnväg som ska trafikeras med både höghastighetståg och snabba storregionala tåg. De fem kommunerna ska tillsammans bygga 55 000 bostäder till 2035 och bidra med cirka en miljard kronor, varav 525 miljoner avser medfinansiering och cirka 450 miljoner avser förskottering som återbetalas vid uppfyllda åtaganden.

    – Ostlänken innebär flera fördelar. Den ger större möjligheter till arbetspendling och lättar på trängseln på spåren, vilket har positiv effekt på tågtrafiken i hela landet. Dessutom frigör de nya spåren kapacitet på befintlig bana för godstransporter. Sträckan ligger redan i nationell plan och ska byggstartas 2017, som en första del i höghastighetsbanan. Ändpunktstrafiken mellan våra tre storstadsregioner är ett starkt skäl till att bygga Ostlänken, men sträckan är också viktig i sig självt, kommenterar infrastrukturminister Anna Johansson (S), i ett pressmeddelande.

    – Höghastighetsjärnvägen kommer att skapa helt nya pendlingsmöjligheter i regionen. Det blir till exempel möjligt att resa mellan Linköping och Stockholm på mindre än en timme och mellan Norrköping och Jönköping på cirka 40 minuter, säger Catharina Håkansson Boman, förhandlingsperson på Sverigeförhandlingen.

    Förhandlingsperson HG Wessberg var mycket nöjd över att arbetet gått fort och bra. Han ville framförallt framhålla de bostadsåtagande som kommunerna gör och som han ser som det centrala i förhandlingen.

    Kommunernas åtaganden:
    Södertälje    15 300 bostäder. Medfinansiering:   47,5 miljoner
    Norrköping 15 300  bostäder. Medfinansiering: 173 miljoner
    Linköping    15 300 bostäder. Medfinansiering: 173 miljoner
    Nyköping       7 400 bostäder. Medfinansiering:    84 miljoner
    Trosa               1 700 bostäder. Medfinansiering:    47,5 miljoner

    Mattias Fröjd

    2 kommentarer

    1. M Stevenson 2016-06-02

      De som gjorde kalkylen för höghastighetsbanan mellan 24-miljonersstaden Shanghai och 21-miljonersstaden Beijing kunde räkna med att biljettintäkterna täckte en stor del av kostnaden, men en höghastighetsbana mellan 2-miljonersstaden Stockholm, 1-miljonstaden Göteborg och 600.000-staden Malmö…? Kommer vi att behöva subventionera det varje år efter vi har betalat 230 miljarder för att bygga det? Jag undrar hur mycket en biljett kommer att kosta. Redan nu är det ofta billigare att ta flyget. Tänk om vi spenderar 230 miljarder på höghastighetståg ingen väljer att resa med därför att flyg är billigare? Jag har svårt att förstå de som protesterar mot regeringens investeringsstöd för bostadsbyggandet för 3,2 miljarder efter så många år av bostadsbrist, men tycker det är helt OK att subventionera klimatsmarta resor för en minoritet för 230 miljarder.

      Ska inte den nuvarande järnvägen rustas upp först? Det är jämt signalfel, förseningar, träd som faller ner över spåret och förmodligen en del sabotage. Snö och is försenar varje vinter. Vet vi att den nya järnvägen inte kommer att få samma problem?

      Jag vill också ha höghastighetståg i Sverige och vill att kalkylen går ihop, men…

      Reply

    2. mårten rönström 2016-05-17

      Jag gillar att åka tåg och gärna snabbtåg. Men det finns faktiskt gränser för vad det får kosta. I likhet med finanspolitiska rådet och fö flera andra tunga instanser tycker jag att den höghastighetslösning Sverigeförhandlingen syftar till är helt felaktig och finansiellt sett ett högriskprojekt som till slut sannolikt hamnar i skattebetalarnas knä. Stockholm, Göteborg,Malmö m fl är inte Bejing, Shanghai, London, Paris osv. Resandeunderlaget är vid en jämförelse med dessa helt otillräckligt för att motivera en investering av ifrågavarande slag. Lägger man därtill den ovan relaterade medfinansieringsmodellen blir man rent ut sagt mörkrädd. Här talar vi om en ren spekulationsekonomi med åtaganden och osäkra förväntningar om markvärdestegring som varje sann fastighets/nationalekonom skulle sätta i halsen vid en närmare granskning. Jag tror inte heller att invånarna i berörda kommuner till fullo inser vad deras förtroendevalda sitter och lovar bort på deras bekostnad. Svensk järnväg behöver en rejäl uppgradering. Men det bör ske av befintligt system med avseende på markanläggningar och vagnpark. Lägger man en bråkdel av vad den nu aktuella höghastighetsbanan är kostnadsberäknad till så kan man åstadkomma ett fantastiskt bra och konkurrenskraftigt järnvägsnät i Sverige. Avslutningsvis; Jag är ingen bakåtsträvare. Däremot är jag mån om att offentliga medel används på ett meningsfullt och kostnadseffektivt sätt.

      Reply

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived