+
Mattijs van Ruijven. Foto: Sigurdur J Ólafsson.
  • Från grå hamnstad till turistmål

    PUBLICERAD 2016-04-11 AV Maria Nordlander
    UPPDATERAD: 2016-04-12 13:08

    Textstorlek

    Dela med andra

    Från Rotterdams centrala delar sträcker sig hamnen 40 kilometer längs floden. Hamnen är i dag både navet och utmaningen för staden. Med automatisering och effektivisering sjunker antalet arbetstillfällen i hamnen och staden arbetar för att skapa nya arbetstillfällen inom nya verksamheter. Här spelar attraktiva stadsmiljöer en central roll.

    Mattijs van Ruijven, chef för stadsplanering i Rotterdam, besökte Business Arena Göteborg för att berätta om hur staden arbetat sig från bilden av betongstad till en plats som nu omnämns i flera tidningar som ett hett besöksmål. Ett inte helt lätt projekt. Tack vare det strategiska värdet av hamnen utsattes staden för massiva bombanfall under andra världskriget, och hela stadskärnan sveptes bort.

    – Efter det bestämdes att inte bygga upp staden som den var, utan modernt. Modernt innebar en blick mot de amerikanska städerna med skyskrapor och breda boulevarder för framtidens transportmedel, bilen. I dag tänker vi lite annorlunda, säger Mattijs van Ruijven.

    Bilens roll i staden är också något man arbetar med att förändra. När man analyserade data kring den centrala boulevarden i Rotterdam visade det sig att 50 procent av bilarna inte hade något ärende i staden utan bara passerade. Antalet gående som passerade gatan var också tre gånger fler än antalet bilar.

    – Så vem ska vara i förarsätet? Vi ska ändra så att det blir bättre plats för både gående och cyklister.

    Nya ekonomiska förutsättningar
    I dag är det mellan 60 000 och 70 000 personer som arbetar i hamnen, en siffra som sjunker berättar Mattijs van Ruijven. Anledningen är att verksamheten blir allt mer automatiserad och staden behöver tänka om för att stärka de ekonomiska förutsättningarna. De flesta hamnrelaterade jobb ligger nu inne i staden, det skapar förutsättningar att koppla samman med andra verksamheter och stimulera till innovation. För att locka andra typer av verksamheter har man därför arbetat mycket med att förändra bilden av Rotterdam som en grå stad. 2007 lanserade man en ny vision som fokuserade på två saker, en stark ekonomi och en attraktiv stad.

    – Vi var inte kända för attraktivitet men vi har jobbat med det, attraktivitet lockar företag vilket lockar folk, vilket gör det attraktivt att leva här. Attraktivitet och ekonomi går hand i hand.

    I Rotterdam räknar man med att växa med cirka 10 000 invånare under de närmaste 10-15 åren och bygga 60 000 bostäder. Inte i närheten av Stockholm, anmärker Mattijs van Ruijven, men en utmaning där framförallt förtätning av innerstaden är i fokus, där det innan kriget bodde 90 000 invånare är det i dag 35 000.

    – Det är också många men inte tillräckligt om du vill ha en stad som lever under hela dygnet. Vi måste hitta platser för nya bostäder och då gärna i innerstaden, inte bygga nya områden i de grönområden som finns utanför staden. Förtätar vi stärker vi transport och cykelmöjligheterna samtidigt som staden blir livligare.

    Stadslivet har varit en viktig del i förändringen där man jobbat med vad man kallar city lounge, att det ska finnas platser för att fika, gå och cykla där man också bor och arbetar. Att omvandla den grå betongen till gröna platser har också varit viktigt, stora investeringar har gått till publika platser, här har man även kunnat kombinera det med klimatarbetet och skapat vattentorg där publika platser kombineras som uppsamlingsplats för vatten som ska skydda vid skyfall. Sociala utmaningar saknas heller inte i Rotterdam där stadens livsnerv, den 600 meter breda floden Nieuwe Maas, även skapar en barriär.

    – Den delar staden där den norra delen har de flesta jobb och intressanta utflyktsmål. Men en tredjedel av invånarna bor på den södra sidan där det finns stora socio-ekonomiska utmaningar – vi måste göra denna sida till en del av hela staden också.

    Global konkurrens
    Med den nya visionen har staden nu lyckats bli omnämnda i både NY Times och Lonely Planets topp 10-listor på platser att besöka. Ett annat viktigt element i utvecklingen har varit hur man presenterat sig på den globala marknaden, man talar inte bara Rotterdam utan Holland Metropol som omfattar även Amsterdam, Haag och Utrecht. Tack vare ett nätverk av snabba transporter knyts regionen samman. Mattijs van Ruijven berättar att han dagen innan var tvungen att flyga från Amsterdam, resan från Rotterdam tog 37 minuter med höghastighetståg. I dag bor folk i Amsterdam och jobbar i Rotterdam och tvärtom. Paris är endast 2,5 timmar bort.

    – Vi har 625 000 invånare, tittar man på regionen 1,2 miljoner. Tillsammans med Haag är vi 2,5 miljoner invånare och 3 universitet.  Men Amsterdam är också nära samt Utrecht, mer och mer presenterar vi oss själva som fyra städer – Holland metropol. Då talar vi om 7,6 miljoner invånare, 6 universitet, och både relaterade samt lokala verksamheter. Dessa faktorer är viktiga om du tävlar på en global marknad – Rotterdam, och även Göteborg, kan inte ensamma konkurrera med London eller Paris, säger Mattijs van Ruijven.

    På frågan om Mattijs van Ruijven har några tips till Göteborg, som i flera avseende liknar Rotterdam, så vill han se mer fokus på de centrala delarna.

    – Tittar jag på modellen över planerna i Göteborg ser jag massor av bostadsprojekt, men inget i centrum. I går kväll gick jag i de centrala delarna, det regnade visserligen men det var väldig öde, man måste skapa liv i centrum också. Ni har också en underbar sjösida mot staden, som i dag är full av bilar.

    Mattias Fröjd

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived