+
Förhandlingspersonerna HG Wessberg och Catharina Håkansson Boman under presentationen.
  • Så kommer höghastighetsbanan att dras

    PUBLICERAD 2016-02-01 AV Maria Nordlander
    UPPDATERAD: 2016-02-02 08:47

    Textstorlek

    Dela med andra

    Sverigeförhandlingen presenterade på måndagsförmiddagen den sträckning som den nya höghastighetsjärnvägen kommer att få. Förhandlingarna inleds med att de kommuner som finns med, under måndagen kommer att få ett bud.

    Innan HG Wessberg, en av Sverigeförhandlingens förhandlingspersoner, presenterade den efterlängtade kartan, berättade han en kort anekdot om hur han sedan han började jobba förhandlingen velat se en karta.

    – ”Men det är ju det du ska se till att det blir” fick jag som svar. De valde att inte tillägga ”din dumme jäkel”, sa Wessberg under presentationen.

    Totalt finns 13 stationsorter med på kartan. 

    – De stationsorter som vi har valt, är de vi tycker har levt upp till kriterierna, sa HG Wessberg.

    När kartan väl visades såg den ut såhär:

    Höghastighetsbanans tänkta sträckning. Bild: Sverigeförhandlingen.

    Höghastighetsbanans tänkta sträckning. Bild: Sverigeförhandlingen.

    – Den sträcka som höghastighetsjärnvägen kommer att ta genom Småland blir via Värnamo, det vill säga den rakaste, minst kostsamma och den som genererar mest nyttor för hela höghastighetsjärnvägssystemet, säger förhandlingsperson Catharina Håkansson Boman.

    Kriterierna på stationslägena, har baserats på bland annat antal invånare på orten, investeringskostnader och antal bostäder och övriga nyttor som skulle komma ut av en station på orten.

    Vissa av stoppen på kartan kommer, åtminstone initialt, enbart att trafikeras av storregional trafik, även om det kommer vara tekniskt möjligt för höghastighetsbanan att stanna på alla stationer på kartan.

    – Vilka det kommer att vara är dock inte helt klart, säger Wessberg.

    Under måndagseftermiddagen kommer de kommuner som finns med på kartan att få ett bud av Sverigeförhandlingen – ett bud de inte vill offentliggöra förrän det presenterats för respektive kommun.

    – Utifrån ett kommersiellt perspektiv talar allt för att först bygga den nya järnvägen mellan två ändpunkter, mellan Stockholm och Malmö eller mellan Stockholm och Göteborg, sa Wessberg.

    Vilken som kommer att prioriteras är ännu inte klart, men dels beror det på hur det går i förhandlingarna.

    – Går det lätt så går det fort, uppmanade Wessberg kommunerna.

    Måste vara optimist
    Målet med de nya höghastighetsbanorna är att man ska kunna ta sig mellan ändpunkterna Stockholm och Göteborg på två timmar, och mellan Stockholm och Malmö på två och en halv timme. Tillväxten ska därmed sprida sig till fler orter än storstäderna, och arbetsmarknadsregionerna ska vidgas genom minskade pendlingsavstånd. Den nya järnvägen är tänkt som ett incitament till bostadsbyggande, något som också varit ett av kriterierna i hur man valt stationslägena.

    Wessberg berörde även de ökade kostnaderna som tagits fram, på mellan 190 och 330 miljarder kronor. Han menade att det är svårt att göra samhällsekonomiska beräkningar framåt, men att man måste vara optimist.

    – Vi tror på det här. Det här är viktigt. Visst måste man vara optimist för att göra det här, annars är det ingen idé, sa han innan han klev av scenen.

    Sverigeförhandlingen har inte satt något datum för när förhandlingarna ska vara klara.

    – De är klara när de är klara, säger HG Wessberg.

    Uppdatering
    Vid 18-tiden på måndagen offentliggjordes de bud Sverigeförhandlingen lämnat till de 13 stationsorterna.

    Hur mycket varje kommun/region ska bidra med i medfinansiering bestämts under förhandlingens gång och meddelas senare.

    Hur mycket de ska bidra med i tidigare förskottering av projektmedel för utbyggnaden är dock specificerat i buden. Storstädernas summor är som följer:

    Stockholms stad: 921,5 miljoner kronor
    Göteborg: 547 miljoner kronor
    Malmö: 321,6 miljoner kronor

    Svar och kommentarer från kommuner/regioner avseende höghastighetsjärnvägen ska emottas senast den 1 mars i år.

    Här kan du läsa alla bud i detalj.

    Maria Nordlander

    Kommentera artikeln

    E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta

    Vänligen håll en god ton när du kommenterar. Personangrepp, rasistiska uttalanden och dylikt är inte tillåtet. Kommentarer som går över gränsen kommer att raderas.

Bläddra bland tidigare utgavor i arkived